Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Numer 53. magazynu research*eu nt. wyników: Egzoplanety: nadzieja na życie pozaziemskie

Najnowszy magazyn research*eu nt. wyników jest dostępny bezpłatnie w formacie PDF.
Potrzeba jeszcze wiele pracy, aby lepiej poznać dynamikę egzoplanet; wskazać, na których z nich z pewnością może utrzymać się życie oraz które warte są wyprawy z Ziemi w hipotetycznej i bardzo odległej przyszłości.

Obserwacje obcych planet za pomocą Keplera i innych teleskopów kosmicznych poddały w wątpliwość nasze wyobrażenia o powstawaniu i ewolucji planet. Aktualne teorie nie są w stanie wyjaśnić, dlaczego planety olbrzymy wielkości Jowisza orbitują bardzo blisko swoich gwiazd albo ich orbity są wysoce ekscentryczne. To tylko przykład z długiej listy łamigłówek, jakich dostarczają obserwacje.

Tymczasem badacze przestrzeni kosmicznej niestrudzenie dążą do znalezienia planety najbardziej przypominającej Ziemię. Na podstawie danych z teleskopu Keplera potwierdzono jak dotąd istnienie 21 skalistych i nadających się potencjalnie do zamieszkania planet. Jednak potrzeba znacznie więcej niż skalistego gruntu, przyzwoitej ilości światła i ciepła, aby powstało życie. Niezbędne są dodatkowe wysiłki zmierzające do zbadania atmosfery tych planet czy sprawdzenia obecności wody w stanie ciekłym na ich powierzchni.

W tym miesiącu magazyn research*eu nt. wyników poświęcony jest finansowanym ze środków UE projektom badawczym nad egzoplanetami, które mają uchylić rąbka tajemnicy spowijającej powstawanie planet i dostarczyć bardziej szczegółowych informacji na temat ich potencjalnego nadawania się do zamieszkania.

Pośród pozostałych tematów tego numeru można wyróżnić następujące:

- Pozytywna diagnoza dla neuroimplantów terapeutycznych
- Świeże spojrzenie potrzebne w walce z „krymigracją”
- Europejskie koleje czerpią korzyści z innowacyjnej platformy do symulowania i oceniania pokładowych systemów pozycjonowania
- Platforma do podnoszenia efektywności energetycznej miast
- Nowatorski system 5G pojazd-pojazd ma poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego
- Nowa platforma zapewnia MŚP dostęp do technologii symulacyjnych
- Zestawy nowoczesnych technologii nadzieją na szybką i skuteczną pomoc w sytuacjach kryzysowych
- Monitorowanie różnorodności gatunkowej za pomocą teledetekcji satelitarnej

Magazyn research*eu nt. wyników jest głównym źródłem informacji o wszelkich dokonaniach związanych z projektami badawczymi dofinansowywanymi ze środków unijnych. Zajmuje się szerokim spektrum tematów, w tym biologią i medycyną, środowiskiem, energią, transportem, ICT, technologiami przemysłowymi, naukami społecznymi i przestrzenią kosmiczną. Każdego roku ukazuje się 10 numerów w języku angielskim.

Aby uzyskać więcej informacji, zamów bezpłatną prenumeratę. Nowy numer można pobrać ze strony: http://cordis.europa.eu/research-eu/magazine_pl.html