Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Numer 56 magazynu research*eu nt. wyników – Czego możemy nauczyć się od owadów

Najnowszy magazyn research*eu nt. wyników jest dostępny bezpłatnie w formacie PDF.
Numer 56 magazynu research*eu nt. wyników – Czego możemy nauczyć się od owadów
Owady, które stanowią ponad 50% gatunków znanych na Ziemi, mają znacznie więcej wspólnego z człowiekiem niż może się na pierwszy rzut oka wydawać: niektóre z najlepiej poznanych gatunków podejmują wspólne działania, tworzą hierarchiczne społeczności, dzielą pracę według przynależności do kast, a nawet zabezpieczają się na czarną godzinę. Owady są w stanie zarówno siać spustoszenie, jak i chronić życie na Ziemi, a imponującą liczbę odpowiedzi na wciąż aktualne pytania naukowe i wyzwania technologiczne można znaleźć poprzez pogłębianie wiedzy na temat ich cech.

Finansowanie ze środków unijnych – głównie w formie działań „Maria Skłodowska-Curie” – wspomogło i nadal wspomaga naukowców w dążeniu do odkrycia tajemnic spowijających owady. Ten numer magazynu research*eu nt. wyników jest hołdem dla wkładu entomologów w postępy naukowe w Europie.

Specjalny dział zawiera relacje z ośmiu niedawno zakończonych lub bliskich ukończenia projektów poświęconych tak fascynującym zagadnieniom jak reakcja owadów na zmianę klimatu, robotyka inspirowana czerwiami, uprawa na modłę chrząszczy, grzyb kontrolujący zachowanie mrówek czy zmiany genetyczne umożliwiające owadom chodzenie po wodzie.

Pośród pozostałych tematów tego numeru można wyróżnić następujące:

- Głód w okresie prenatalnym wpływa na wielkość mózgu inaczej w każdej z płci
- Unijni naukowcy zobaczyli nadciągający Brexit
- Rozwijanie nowych źródeł bioenergii
- Zalecenia w sprawie zrównoważonego podatku od biletów lotniczych w UE
- Nowatorski system operacyjny dla inteligentnych miast zmienia konsumentów energii w „prosumentów”
- Rzucanie światła na fabryki przyszłości
- Unijni naukowcy prezentują zintegrowany, elastyczny i inteligentny system nawadniania
- W poszukiwaniu teorii unifikacji

Magazyn research*eu nt. wyników jest głównym źródłem informacji o wszelkich dokonaniach związanych z projektami badawczymi dofinansowywanymi ze środków unijnych. Zajmuje się szerokim spektrum tematów, w tym biologią i medycyną, środowiskiem, energią, transportem, ICT, technologiami przemysłowymi, naukami społecznymi i przestrzenią kosmiczną. Każdego roku ukazuje się 10 numerów w języku angielskim.

Aby uzyskać więcej informacji, zamów bezpłatną prenumeratę. Nowy numer można pobrać ze strony: http://cordis.europa.eu/research-eu/magazine_pl.html