Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Numer 58 magazynu research*eu nt. wyników – Odwierty w grubym lodzie: lekcje z przeszłości

Najnowszy magazyn research*eu nt. wyników jest dostępny bezpłatnie w formacie PDF.
Na początku lat 50. XX w. garstka pionierskich naukowców zainicjowała pierwsze odwierty rdzeni lodowych na przykład na Alasce, Antarktydzie i Grenlandii. Po upływie całych dekad rdzenie lodowe nadal mają nam wiele do powiedzenia. Nie tylko o przeszłości planety, ale także pośrednio o jej przyszłości. W obliczu rosnących obaw o konsekwencje niepohamowanych emisji CO2, które skutkują zmianą klimatu, naukowcy rzeczywiście mają nadzieję, że odkrycia umożliwione przez rdzenie pozwolą na opracowanie lepszych modeli klimatycznych.

Dla Unii Europejskiej badanie rdzeni lodowych nie jest niczym nowym. Projekt EPICA (European Project for Ice Coring in Antarctica), dofinansowany ze środków Komisji Europejskiej, był w szczególności pomocny w zgromadzeniu pełnej dokumentacji na temat danych klimatycznych i atmosferycznych zarchiwizowanych w antarktycznym lodzie i porównanie jej z tą dotyczącą Grenlandii – w ten sposób ujawnione zostały cenne informacje o naturalnej zmienności klimatu i mechanizmach szybkich zmian klimatycznych w czasie ostatniej epoki lodowej.

Prace są prowadzone dalej dzięki budżetowi 7PR oraz programu „Horyzont 2020” w ramach 21 projektów prowadzonych pod egidą tych dwóch programów ramowych. Wraz ze zbliżaniem się zimy i części z tych projektów do końca realizacji, zespół redakcyjny CORDIS postanowił, iż nadszedł czas zaprezentować siedem z nich. Poświęcone śladom kosmicznego pyłu, pożarom lasów, nagłym zmianom klimatycznym i sekwestracji dwutlenku węgla w oceanach, wszystkie te projekty zapewniają doskonały wgląd w wartość dodaną badań rdzeni lodowych dla społeczności naukowców.

Pośród pozostałych tematów tego numeru można wyróżnić następujące:

- Nowatorska terapia regeneracyjna sposobem na znaczne udoskonalenie naprawy kości
- W jaki sposób finanse mogłyby lepiej służyć gospodarce, społeczeństwu i środowisku
- Produkcja grafitu i odnawialnego wodoru z odpadów spożywczych
- Przyciąganie magnetyczne pomaga wyjaśnić ruch pod dnem oceanu
- Dlaczego ludzki mózg stanowi klucz do sztucznej inteligencji
- Zastosowanie wiedzy nt. hal produkcyjnych kluczem do lepszego zarządzania fabrykami
- Nowe narzędzie sensoryczne daje przemysłowi do myślenia
- Nanoukłady spinowe przynoszą nowy typ bitów kwantowych

Magazyn research*eu nt. wyników jest głównym źródłem informacji o wszelkich dokonaniach związanych z projektami badawczymi dofinansowywanymi ze środków unijnych. Zajmuje się szerokim spektrum tematów, w tym biologią i medycyną, środowiskiem, energią, transportem, ICT, technologiami przemysłowymi, naukami społecznymi i przestrzenią kosmiczną. Każdego roku ukazuje się 10 numerów w języku angielskim.

Aby uzyskać więcej informacji, zamów bezpłatną prenumeratę. Nowy numer można pobrać ze strony: http://cordis.europa.eu/research-eu/magazine_pl.html