European Commission logo print header

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-01

Partnerzy projektu UE ujawniaja role tlenu w rozwoju komorek

Naukowcy pracujący w sztokholmskim Karolinska Institute nad projektem EuroStemCell finansowanym przez UE dokonali odkrycia związanego z rolą tlenu w rozwoju komórek. Odkrycie to może rzucić światło na procesy zachodzące przy powstawaniu guzów. Rezultaty badania, opublikowane w listopadowym wydaniu "Development Cell", mają również znaczenie dla hodowli komórek macierzystych w laboratorium. - Kluczowym celem badań nad komórkami macierzystymi jest poznanie, w jaki sposób organizm precyzyjnie steruje losem komórek macierzystych - mówi naukowiec z EuroStemCell, Urban Lendahl. Do tej pory naukowcy wiedzieli, że w przypadku zmniejszonej ilości tlenu komórki macierzyste mogą łatwiej rozwijać się jako komórki niezróżnicowane, jednak nie potrafili powiedzieć dlaczego. Naukowcy z Karolinska Institute wyjaśnili to, przedstawiając molekularne podstawy tego zjawiska i ujawniając rolę procesu sygnalizacyjnego między białkami Notch w jego powstawaniu. Badania mechanizmów rządzących rozwojem organizmów wielokomórkowych są próbą wyjaśnienia sposobu reagowania niezróżnicowanej komórki prekursorowej na sygnały rozwojowe i pokonywania kolejnych etapów rozwoju. Przyjęcie określonej ścieżki rozwoju przez komórki macierzyste zależy od skomplikowanego wzajemnego oddziaływania procesów sygnalizacyjnych. Ponadto, wiele zmian patologicznych u ludzi wiąże się z brakiem możliwości prawidłowego reagowania komórek na sygnały rozwojowe. Jednym z procesów zachowanych w toku ewolucji, wśród najczęściej spotykanych rodzajów sygnalizacji międzykomórkowej w królestwie zwierząt, jest proces sygnalizacji między białkami Notch. Jest on związany z niezliczoną ilością procesów rozwojowych i odgrywa istotną rolę w zapadaniu ludzi na wiele chorób, od raka do udaru. Rodzina białek Notch stanowi decydujący czynnik regulujący proces różnicowania - w którym komórki przybierają bardziej wyspecjalizowane funkcje. - Odkrycie, że sygnały przekazywane między komórkami Notch modyfikują wpływ zmniejszonego poziomu tlenu na komórki macierzyste mózgu i mięśni, pomoże naukowcom pracującymi nad tymi komórkami w odtworzeniu mechanizmów funkcjonujących w organizmie w środowisku laboratoryjnym. Stanowi to istotną przesłankę do opracowania bezpiecznych i skutecznych zastosowań klinicznych - wyjaśnia dr Lendahl. Ponadto, powiązanie między komórkami Notch a obniżonym poziomem tlenu może okazać się użyteczne w badaniach nad rakiem. Niektóre rodzaje raka rozwijają się z powodu mutacji w organach, które potrafią wykryć zmniejszony poziom tlenu (hipoksję) w organizmie. Efekty prac partnerów EuroStemCell mogą być źródłem nowych informacji o procesach molekularnych zachodzących podczas tworzenia się guzów, otwierając możliwości zakłócania tych procesów. EuroStemCell to zintegrowany projekt finansowany kwotą 11,9 mln euro w okresie czterech lat, stanowiący część obszaru "Nauka o życiu, genomika i biotechnologia dla zdrowia" szóstego programu ramowego (6. PR). Konsorcjum skupia 14 partnerów, łącząc szeroki zakres dyscyplin.

Szwecja