European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Unijni naukowcy łowią zasoby farmaceutyczne w morzu

Jednym z najbardziej cenionych na świecie produktów do pielęgnacji skóry jest "Crème de la Mer" - krem zawierający sfermentowane krasnorosty morskie do nawilżania skóry. Pierwotnym przeznaczeniem kremu opracowanego przez Maxa Hubera, naukowca z amerykańskiej agencji kosmicznej NASA, było leczenie poważnych oparzeń chemicznych. Przedsiębiorstwa na całym świecie pracują nad identyfikacją i wykorzystaniem rozmaitych, naturalnych źródeł związków chemicznych, które mogłyby okazać się skuteczne jako leki i inne produkty. Do tych prac przyłącza się zespół finansowanych ze środków unijnych naukowców, poszukujący w organizmach morskich substancji aktywnych biologicznie, które mogłyby nadawać się jako podstawa produktów farmaceutycznych. Projekt MAREX (Badanie zasobów morskich pod kątem bioaktywnych związków chemicznych - od odkrycia do zrównoważonej produkcji i zastosowań przemysłowych) otrzymał 6 mln EUR z tematu "Żywność, rolnictwo, rybołówstwo i biotechnologia" (KBBE) Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE na zebranie, wyizolowanie i sklasyfikowanie organizmów morskich, w tym ukwiałów, osłonic oraz mikro i makroalg z Morza Śródziemnego, Bałtyckiego i Arabskiego oraz z Atlantyku, Pacyfiku i Oceanu Indyjskiego. Partnerzy projektu MAREX, pracujący pod kierunkiem Uniwersytetu Helsińskiego w Finlandii, badają pod mikroskopem chemicznie zmodyfikowane związki wyizolowane z organizmów morskich, które będzie można ewentualnie wykorzystać w medycynie. Zespół MAREX twierdzi, że chociaż proces jest złożony, wszechstronne i staranne planowanie ma kluczowe znaczenie i zapewni możliwości odnalezienia "interesujących, aktywnych związków chemicznych do opracowania farmaceutyków" przeciwko wielu chorobom, takim jak nowotwory. Najpierw trzeba zgromadzić próbki. Konsorcjum, w skład którego wchodzi 19 członków twierdzi, że proces ten nie wyrządzi szkody ekosystemom oceanów i mórz. Chociaż wykorzystywane są również istniejące zbiory próbek, to partnerzy koncentrują swoje wysiłki na materiałach, które nigdy wcześniej nie były testowane. "Od samego początku będziemy badać, czy dane algi lub inny surowiec morski można wykorzystać na skalę przemysłową" - wyjaśnia dr Päivi Tammela, naukowiec z Wydziału Farmacji Uniwersytetu Helsińskiego. Profesor uniwersytecki Jari Yli-Kauhaluoma i dr Paula Kiuru podkreślają, że związki chemiczne pozyskane z organizmów morskich mają zwykle bardzo złożoną strukturę chemiczną. Partnerzy projektu zamierzają zidentyfikować najbardziej podstawowe części strukturalne "najciekawszych związków chemicznych". Po uzyskaniu informacji zespół będzie w stanie uprościć strukturę złożonego związku chemicznego bez wpływu na jego aktywność biologiczną. Naukowcy i przedsiębiorcy z Belgii, Chile, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Indii, Polski, Libanu, Słowenii, Szwecji, Turcji, Wlk. Brytanii i Włoch wnieśli do projektu największy wkład. Obok dążenia do opracowywania produktu przemysłowego, wyniki projektu MAREX przyczynią się do pobudzenia rozwoju i wydajności biotechnologii morskiej w Europie. Partnerzy będą pracować nad podnoszeniem poziomu świadomości w zakresie poszukiwania produktów biotechnologii morskiej oraz bioróżnorodności i potencjału morskiego. Uczestnicy projektu MAREX, którzy rozpoczęli prace w sierpniu 2010 r. i mają je kontynuować do lipca 2014 r., pomogą ostatecznie europejskim przedsiębiorstwom poszerzyć portfolio produktów do rozmaitych zastosowań, obejmujących sektor farmaceutyczny, nutraceutyczny, kosmetyczny, agrochemiczny i przetwórstwa żywności.

Belgia, Chile, Hiszpania, Finlandia, Francja, Indie, Włochy, Liban, Polska, Szwecja, Słowenia, Turcja, Zjednoczone Królestwo