European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Irlandzkie tweety osiągnęły przestrzeń kosmiczną

Twitter zdobywa świat szturmem, a Europejczycy coraz częściej wykorzystują swoje smartfony do przesyłania rozmaitych wiadomości - zarówno w Europie, jak i poza jej granicami. Zatem, dlaczego by nie wykorzystać serwisu Twitter do komunikacji z młodymi ludźmi i promowania korzyści, jakie przynosi finansowanie nauki, innowacji i badań ze środków unijnych? Program "talktoeu" jest finansowany ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Irlandii i ma na celu wzbudzenie większego zainteresowania wśród Irlandczyków poprzez informowanie ich o tym, co UE robi i co może dla nich zrobić. Dnia 9 listopada rozpoczął się eksperyment #TWEETSINSPACE, który jest częścią kampanii mającej zachęcić przyszłych naukowców irlandzkich do pozyskiwania dostępnych środków unijnych i uczczenia pamięci Roberta Boyle'a. Eksperyment składa się z trzech komponentów: balon meteorologiczny, podstawowe świadectwo z fizyki i tweety przygotowane przez Irlandczyków. "Unia Europejska potrzebować będzie do roku 2020 miliona nowych naukowców, jeżeli ma utrzymać wiodącą pozycję w badaniach naukowych i uporać się z poważnymi problemami, takimi jak zmiany klimatu czy niedobory żywności" - stwierdziła Europejska Komisarz ds. Badań Naukowych, Innowacji i Nauki, Máire Geoghegan-Quinn "Dofinansowanie ze środków unijnych wspiera wielu młodych naukowców, posuwając do przodu ich kariery i wnosząc istotny wkład". #TWEETSINSPACE uruchomiono także, by uczcić Roberta Boyle'a, jednego z najznamienitszych naukowców irlandzkich. Boyle wniósł istotny wkład do świata nauki. Ta kampania może być katalizatorem, którego potrzebuje Irlandia, aby dać światu nauki kolejnego Boyle'a. W ramach #TWEETSINSPACE zespół wypuścił balon meteorologiczny z Cahirciveen w hrabstwie Kerry, który ma dotrzeć do krańców atmosfery ziemskiej. Balon z nadrukowanym wizerunkiem Boyle'a ma posłużyć do zademonstrowania rozszerzania się gazów, zgodnie z prawem Boyle'a. Za pomocą kamery sfilmowane zostało rozszerzanie się balonu, a następnie jego pęknięcie z powodu spadku ciśnienia otaczającego powietrza. Zespół "talktoeu" wykorzystał system GPS (ang. global positioning system) do zlokalizowania ładunku z balonu po jego rozerwaniu. Odzyskany został również film w wysokiej rozdzielczości, pokazujący przebieg eksperymentu. Do eksperymentu dołączone zostały różne tweety zredagowane przez Irlandczyków. Wyniesione do progu przestrzeni kosmicznej, tweety te są teraz najwyżej wysłanymi dotąd w Irlandii. Komisja Europejska ogłosiła w czerwcu ostatni i największy pakiet zaproszeń do składania wniosków badawczych w Siódmym Programie Ramowym (7PR). Przeznaczono ponad 8 mld EUR na wsparcie projektów i pomysłów, które podniosą konkurencyjność Europy i poświęcone będą zróżnicowanym zagadnieniom, między innymi zdrowiu człowieka, ochronie środowiska, urbanizacji i gospodarce odpadami.Więcej informacji: talktoeu: http://www.talktoeu.ie/ Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Irlandii: http://ec.europa.eu//ireland/press_office/index_en.htm

Irlandia