European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Europejczycy muszą nadal przodować w badaniach nad bioróżnorodnością morską - opracowanie

Mimo wielu postępów, których dokonali w dziedzinie bioróżnorodności morskiej, Europejczycy nie powinni popadać w samozadowolenie i zaprzestać pogłębiania naszej wiedzy o tym obszarze nauki - podkreśla Rada Morska ESF. Przygotowywane przez nią opracowanie naukowe pt. "Bioróżnorodność morska - naukowy plan działania na rzecz Europy" (Marine biodiversity: a science roadmap for Europe) zawierać będzie harmonogram prac badawczych nad bioróżnorodnością morską w Europie. Oceany na świecie stanowią 95% przestrzeni zdatnej do zasiedlenia na naszej planecie. Różne organizmy żywe znalazły na tych obszarach kluczowe nisze, a bioróżnorodność odgrywa istotną rolę w zapewnianiu dobrej kondycji oceanom i ich produktywnym ekosystemom. To z kolei pomaga w budowaniu dobrobytu ludzi. Życie morskie odczuwa jednak presję - zarówno ze strony zmian klimatu, jak i działalności człowieka - która prowadzi do przeławiania, zakwaszania i zanieczyszczania oceanów. Na przestrzeni lat naukowcy ze środowisk akademickich, instytutów rybackich i muzeów przeprowadzali badania koncentrujące się na bioróżnorodności morskiej, tworząc katalogi roślin i zwierząt morskich. W morzach wokół Europy zidentyfikowanych zostało ponad 33.000 gatunków, z czego 760 na początku XXI w. Tymczasem w ramach prac nad "Spisem życia morskiego" stwierdzono, że istnieje około 240.000 gatunków morskich na świecie, a obecne szacunki całkowitej liczby żyjących gatunków morskich sięgają od 700.000 do 2,2 mln. Miliony mikroskopijnych bakterii czy archebakterii nie zostały ujęte w tych danych. W opracowaniu wskazano na brak wiedzy o zbiorowiskach mikroorganizmów. Wskazując powody, dla których strategia dotycząca bioróżnorodności morskiej jest tak ważna, przewodniczący Rady Morskiej, dr Kostas Nittis, powiedział: "W ciągu ostatnich 10 lat dofinansowanych zostało wiele cennych inicjatyw z zakresu bioróżnorodności, przekładając się na istotny postęp, niemniej nadal przed nami jeszcze długa droga do pełnego poznania bioróżnorodności morskiej, sposobu, w jaki się zmienia i implikacji tych zmian dla społeczeństwa". Unia Europejska i jej państwa członkowskie nadal będą napotykać trudności w osiąganiu wewnętrznych celów bioróżnorodności i spełnianiu wymogów światowych konwencji poświęconych bioróżnorodności i zrównoważonemu rozwojowi, jeżeli nie otrzymają w perspektywie długofalowej wystarczającego wsparcia na rzecz bioróżnorodności morskiej i jej obserwacji. "Badania nad bioróżnorodnością i jej obserwacja są nieodzowne, nie tylko po to, by wytłumaczyć, co widzimy dzisiaj, ale jak bioróżnorodność morska zmieni się w przyszłości w wyniku presji naturalnych i antropogenicznych" - zauważa autor naczelny, profesor Carlo Heip z Królewskiego Holenderskiego Instytutu Badań Morskich (NIOZ). "To wymaga solidnej nauki, ścisłej współpracy europejskiej, poszerzenia systemów obserwacyjnych, zaawansowanych infrastruktur badawczych i efektywnego połączenia na styku nauki i polityki". W ramach współpracy z Europejską Fundacją Naukową, Rada Morska zapewnia swoim organizacjom członkowskim paneuropejską platformę w celu wypracowywania wspólnych priorytetów, prowadzenia badań morskich i wypełniania luki między nauką a polityką. Działania te pomogą Europejczykom sprostać wyzwaniom w nauce o morzu i wykorzystać możliwości, które pojawią się w przyszłości.Więcej informacji: Europejska Fundacja Naukowa: http://www.esf.org/