European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Ochrona bioróżnorodności na rzecz przyszłego zdrowia planety

Wiele pomysłów na finansowane ze środków unijnych projekty zrodziło się w kontekście dążeń do głębszego zrozumienia naukowego - zwłaszcza w tych dziedzinach, w których dostępnych jest niewiele danych. W toku projektu CoralFISH zgromadzono nowe dane o korzystaniu przez ryby z siedlisk w głębinach morskich. W tym celu partnerzy projektu zbadali interakcję koralowców, ryb i łowisk, by następnie wykorzystać pozyskane informacje do opracowania narzędzi do monitoringu i modelowania predykcyjnego na potrzeby zarządzania ekosystemowego w głębiach Europy i poza jej granicami. Przeanalizowali także koralowce uszkodzone w wyniku działalności człowieka, takiej jak rybołówstwo włokowe dalekomorskie, i wskazali sposoby ich ochrony przed dalszymi uszkodzeniami. Koordynatorami projektu byli dr Sadhbh Baxter i dr Anthony Grehan z Wydziału Nauk o Ziemi i Oceanie Narodowego Uniwersytetu Irlandii. Przedsięwzięcie zgromadziło 16 partnerów, pośród których znaleźli się biologowie specjalizujący się w rybołówstwie dalekomorskim, badacze/specjaliści ds. modelowania ekosystemów, ekonomiści i przedstawiciele MŚP z branży rybołówstwa, reprezentujący 11 państw z całej Europy. Ten jedyny w swoim rodzaju projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 10,8 mln EUR ze środków Komisji Europejskiej. Dzięki temu po raz pierwszy można policzyć siedliska koralowców na sześciu obszarach - zachodnie wybrzeże Irlandii i Islandii, wschodnia część Morza Norweskiego, Zatoka Biskajska (Francja), rejon Azorów i Morze Jońskie (Włochy). Modele opracowane w celu przewidywania miejsc występowania koralowców umożliwiły odkrycie wcześniej nieznanych miejsc występowania gąbek w wodach norweskich. Przewidywanie miejsc występowania koralowców umożliwi decydentom optymalizację wykorzystania przestrzeni morskiej - na rybołówstwo, kable telekomunikacyjne i badania minerałów, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony środowiska. Dr Anthony Grehan, który specjalizuje się w ekologii głębi, powiedział: "Potrzeba opracowania narzędzi i strategii wdrażania morskiego planowania przestrzennego staje się coraz bardziej nagląca. Dzieje się tak z powodu rozwijającej się aktywności człowieka w głębinach morskich związanej na przykład z rybołówstwem, poszukiwaniem ropy i gazu oraz potencjalnym wydobywaniem minerałów. Konkurencja o zasoby głębinowe nasila się, podczas gdy potrzeba zapewnienia odpowiedniej ochrony różnorodności biologicznej i genetycznej jest priorytetem dla zachowania zdrowia planety w przyszłości". Projekt jest pierwszą inicjatywą europejską poświęconą opracowaniu znormalizowanej analizy wideo w celu zmapowania dna morskiego, w ramach której powstało oprogramowanie o nazwie COVER (Dostosowywalny zapis obrazu wideo z obserwacji). Najlepsze elementy zostały włączone do oprogramowania we Francuskim Instytucie Badawczym ds. Eksploatacji Morza (Ifremer). Mimo iż projekt CoralFISH zakończył się, niektóre jego komponenty będą dalej prowadzone dzięki kolejnym środkom z programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont 2020". Dalsze informacje na temat wyników projektu zostaną opublikowane w specjalnym wydaniu czasopisma Deep Sea Research, które ma się ukazać na początku 2014 r.Więcej informacji: CoralFISH http://www.eu-fp7-coralfish.net/ Ifremer http://wwz.ifremer.fr/institut_eng Horyzont 2020 http://ec.europa.eu/research/horizon2020/index_en.cfm

Irlandia