European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Nowe badania rzucają światło na wybory młodych Europejczyków związane z dietą i trybem życia

Dlaczego dieta niektóry dzieci opiera się na fast foodzie, podczas gdy inne jedzą zdrowo? Co skłania nastolatków do wybierania hamburgera zamiast sałatki? Dlaczego niektórzy się gimnastykują, a inni nie? Jakie są konsekwencje zdrowotne ubogiej diety, braku aktywności fizycznej i innych czynników ryzyka? Czy możliwe jest pokierowanie dzieci i ich rodzin w stronę zdrowszego trybu życia? Powyższe pytania i wiele innych zostały poddane analizie w toku szeroko zakrojonych badań nad zachowaniami żywieniowymi i trybem życia młodych Europejczyków. Około 22 mln dzieci w Unii Europejskiej kwalifikuje się jako dotknięte nadwagą lub otyłością, a ich liczba powiększa się każdego roku o 400.000. Stają one w obliczu poważnych zagrożeń zdrowotnych i społecznych, między innymi chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu 2, problemów ortopedycznych, osiągania w szkole wyników poniżej swoich możliwości i niskiej samooceny, a ryzyko, że staną się dorosłymi z nadwagą lub otyłością wynosi 60%. Wielu nastolatków, którzy nawet nie mają nadwagi również jest zagrożonych tymi chorobami z powodu niezdrowej diety i niskiego poziomu aktywności fizycznej. Aby rozprawić się z wyborami sprzyjającymi niezdrowemu trybowi życia, trzeba zrozumieć czynniki które powodują, że młodzi Europejczycy źle się odżywiają i zażywają mniej ruchu. To cel pięcioletnich prac badawczych prowadzonych przez paneuropejskie konsorcjum uczelni wyższych i instytutów badawczych w ramach unijnego projektu I.FAMILY (Determinanty zachowań żywieniowych u europejskich dzieci, nastolatków i ich rodziców). Opierając się na wynikach projektu IDEFICS, który był poświęcony badaniu około 16.000 dzieci w wieku 11-12 lat, projekt I.FAMILY zaprasza te dzieci, ich rodzeństwo i rodziców do udziału w dalszych pracach. Koncentrują się one w szczególności na jedenasto-, dwunastolatkach, którzy znajdują się na kluczowym etapie swojego rozwoju. Kohorta dzieci i ich rodzin została objęta badaniami w ośmiu ośrodkach w Europie - Belgia, Cypr, Estonia, Hiszpania, Niemcy, Szwecja, Węgry i Włochy - w celu rozwikłania wzajemnych zależności między złożonymi czynnikami behawioralnymi i genetycznymi oraz tymi związanymi z trybem życia, a także by poznać ich wpływ na nawyki żywieniowe i zdrowie. Na podstawie kwestionariuszy, wywiadów dotyczących relacji i zdrowia, testów psychologicznych i badań fizykalnych w połączeniu z próbkami biologicznymi i pomiarami aktywności fizycznej, naukowcy chcą porównać dzieci i ich rodziny, które wypracowały lub utrzymują zdrową dietę i tryb życia z tymi, których dieta i tryb życia rozwinęły się w niekorzystnym kierunku. Zważywszy, że dzieci były już objęte badaniami w ramach projektu IDEFICS, naukowcy będą w stanie opracować wieloletni profil czynników stojących za dobrymi bądź złymi wyborami żywieniowymi. Badacze są w stanie określić na przykład, czy aktywność zawodowa obojga rodziców prowadzi do spożywania większej ilości fast foodów lub też, czy obawy o bezpieczeństwo na ulicach na obszarach miejskich powoduje, że dzieci mieszkające w miastach są mniej aktywne fizycznie i prowadzą bardziej siedzący tryb życia. Dzięki zgromadzeniu danych o aktualnym stanie zdrowia dzieci i wykorzystaniu już posiadanych szczegółowych informacji na temat badanych z pierwszych lat ich życia, zespół I.FAMILY będzie w stanie przestudiować ścieżki prowadzące do różnych skutków zdrowotnych, takich jak otyłość i zaburzenia metaboliczne oraz ich prekursory u dorastających dzieci. Zespół projektowy planuje zmierzyć wśród podobnych grup społeczno-ekonomicznych o kontrastujących zachowaniach takie czynniki jak pobudzenie mózgu, ekspresja genów związanych z wyborami żywieniowymi, podstawy biologiczne i genetyczne progów smakowych, rola snu i czas spędzany w pozycji siedzącej, aktywność fizyczna i oddziaływanie otaczającego środowiska. Wyposażeni w tę wiedzę naukowcy mają nadzieję wypracować wytyczne dla nowych podejść do promowania zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej, aby wspomóc opracowywanie strategii na szczeblu europejskim, krajowym i lokalnym, umożliwiając rodzinom podejmowanie zdrowszych wyborów. Projekt, realizowany pod kierunkiem profesora Wolfganga Ahrensa z Uniwersytetu w Bremie, Niemcy, otrzymał dofinansowanie na kwotę 11,5 mln EUR, z czego 9 mln EUR pochodziło ze środków unijnych. W projekt I.FAMILY zaangażowane jest konsorcjum 17 instytucji partnerskich z 12 krajów UE. Prace nad projektem zakończą się w lutym 2017 r.Więcej informacji: I.FAMILY http://www.ifamilystudy.eu/ Karta informacji o projekcie:

Belgia, Cypr, Niemcy, Estonia, Hiszpania, Węgry, Włochy, Szwecja