Ziel
Modern intensive care medicine enables survival from previously lethal conditions. Risk of death is mostly attributable to lack of recovery from organ failure. Although intensive care has been practiced for over 6 decades, the understanding of why certain patients recover and others don’t remains very limited. Furthermore, organs and tissues from patients who do not swiftly recover, do not show overt signs of cell death but instead accumulate damaged organelles and protein aggregates and reprogram towards other cell lineages. Accumulation of cell damage can be compared with what occurs during ageing, but much more pronounced and within a much shorter time. Even when patients survive, many continue to suffer from severe morbidity, referred to as the legacy of critical illness. This indicates that acute life-threatening illnesses, and/or the intensive care management, induce “carry-over” effects with long-term consequences with important humane and financial implications. We recently showed that nutrient restriction early during critical illness is an intervention that affects these processes. Nutrient restriction unexpectedly accelerated recovery from organ failure and enhanced rehabilitation far beyond the time window of the intervention. These data radically contradict the traditional dogma that early anabolism is required for recovery from critical illnesses. Also, they raise the hypothesis that pathways which are activated by fasting play a key role. This project is designed to understand the underlying molecular and cellular mechanisms of the damage-induced “reprogramming” and the benefit of nutrient restriction, which is essential in order to develop novel preventive and therapeutic interventions. We hypothesize that activated autophagy and repressed deleterious epigenetic alterations play a major role. The results of these studies are expected to pave the way towards novel effective interventions to prevent/treat the debilitating legacy of critical illness.
Wissenschaftliches Gebiet (EuroSciVoc)
CORDIS klassifiziert Projekte mit EuroSciVoc, einer mehrsprachigen Taxonomie der Wissenschaftsbereiche, durch einen halbautomatischen Prozess, der auf Verfahren der Verarbeitung natürlicher Sprache beruht. Siehe: Das European Science Vocabulary.
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- Medizin- und Gesundheitswissenschaften Klinische Medizin Physiotherapie
- Medizin- und Gesundheitswissenschaften Klinische Medizin Intensivmedizin
- Naturwissenschaften Biowissenschaften Biochemie Biomoleküle Proteine
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Programm/Programme
Mehrjährige Finanzierungsprogramme, in denen die Prioritäten der EU für Forschung und Innovation festgelegt sind.
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Thema/Themen
Aufforderungen zur Einreichung von Vorschlägen sind nach Themen gegliedert. Ein Thema definiert einen bestimmten Bereich oder ein Gebiet, zu dem Vorschläge eingereicht werden können. Die Beschreibung eines Themas umfasst seinen spezifischen Umfang und die erwarteten Auswirkungen des finanzierten Projekts.
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Aufforderung zur Vorschlagseinreichung
Verfahren zur Aufforderung zur Einreichung von Projektvorschlägen mit dem Ziel, eine EU-Finanzierung zu erhalten.
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ERC-2012-ADG_20120314
Andere Projekte für diesen Aufruf anzeigen
Finanzierungsplan
Finanzierungsregelung (oder „Art der Maßnahme“) innerhalb eines Programms mit gemeinsamen Merkmalen. Sieht folgendes vor: den Umfang der finanzierten Maßnahmen, den Erstattungssatz, spezifische Bewertungskriterien für die Finanzierung und die Verwendung vereinfachter Kostenformen wie Pauschalbeträge.
Finanzierungsregelung (oder „Art der Maßnahme“) innerhalb eines Programms mit gemeinsamen Merkmalen. Sieht folgendes vor: den Umfang der finanzierten Maßnahmen, den Erstattungssatz, spezifische Bewertungskriterien für die Finanzierung und die Verwendung vereinfachter Kostenformen wie Pauschalbeträge.
Gastgebende Einrichtung
3000 LEUVEN
Belgien
Die Gesamtkosten, die dieser Organisation durch die Beteiligung am Projekt entstanden sind, einschließlich der direkten und indirekten Kosten. Dieser Betrag ist Teil des Gesamtbudgets des Projekts.