Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

ISIS TS2 — Wynik w skrócie

Project ID: 11723
Źródło dofinansowania: FP6-INFRASTRUCTURES

Nowe urządzenia i oprzyrządowanie do precyzyjnych badań materiałów

Zrozumienie powodów, dla których indywidualne substancje zachowują się w sposób taki, a nie inny, jest sprawą fundamentalną dla opracowywania nowych materiałów dostosowanych dokładnie do potrzeb ich aplikacji.
Nowe urządzenia i oprzyrządowanie do precyzyjnych badań materiałów
Unia Europejska i towarzyszące dofinansowanie zapewniły zasadnicze rozszerzenie zdolności europejskich do zakończenia określonych badań przy pomocy nowo opracowanego urządzenia i nowego oprzyrządowania. Urządzenie ISIS TS2 stanowi połączenie liniowego i kołowego akceleratora cząstek, umożliwiającego generowanie wiązki protonów „docelowo” na cienkie arkusze blachy. Takie bombardowanie generuje rozproszone neutrony (dzięki procesów znanemu jako kruszenie jądra atomowego lub spalacja), co może być wykorzystane do wizualizacji i badania materiałów na poziomie atomowym. Prowadzone eksperymenty z rozpraszaniem neutronów ujawniają położenie i zachowanie się atomów, pozwalając naukowcom na pomiary występujących odstępów i sił między nimi.

Szczególne znaczenie projektu pod nazwą „ISIS Target Station 2” (ISIS TS2) polegało na tym, iż umożliwił on europejskim naukowcom lepszy dostęp do unikalnego i specjalistycznego oprzyrządowania, potrzebnego przy prowadzeniu interdyscyplinarnych studiów w tej dziedzinie. Przyrządy te były szczególnie przydatne do badań miękkiej, skondensowanej materii, w zakresie nauki biomolekularnej, zaawansowanych materiałów oraz naukach w nanoskali.

Sukces projektu może być oceniany przede wszystkim na podstawie konstrukcji niezbędnych budynków i usług, wygenerowania wiązki protonowej, konstrukcji stanowiska docelowego oraz moderatorów. Następnie zrealizowano 1 000 godzin pomyślnej pracy urządzenia generującego wiązkę protonową, co było zadaniem trudnym, gdyż niektóre komponenty muszą pracować w bardzo niskich temperaturach. Przy założeniu pracy siedmiu przyrządów, dotąd udało się uruchomić sześć urządzeń przeznaczonych do prowadzenia eksperymentów przez użytkowników z zewnątrz, a ostatnie, siódme urządzenie przechodzi obecnie przez odbiór techniczny.

Otwarcie urządzeń ISIS TS2 dla użytkowników z zewnątrz powinno pomóc Europie w utrzymaniu międzynarodowego przywództwa w dziedzinie rozpraszania neutronów − a w rezultacie tego, w utrzymaniu czołowej pozycji w wielu dziedzinach badań, technologii i techniki.