Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 17800
Źródło dofinansowania: FP6-SME
Kraj: Niemcy

Miejscem gąbek morskich nie jest już tylko łazienka

Kto by pomyślał, że skromna gąbka morska może kryć w sobie wiele pożytecznych, często drogich składników chemicznych? Dzięki nowym technologiom hodowli tych niezwykłych morskich stworzeń Europa może zająć miejsce w czołówce w tej branży.
Miejscem gąbek morskich nie jest już tylko łazienka
Metabolity wtórne obejmują szereg wytwarzanych przez organizmy substancji chemicznych, które nie są wykorzystywane podczas rozmnażania ani innych podstawowych czynności życiowych. Wiele metabolitów wtórnych stosowanych jest w produkcji leków, kosmetyków i suplementów żywieniowych. W gąbkach znaleziono szereg obiecujących metabolitów wtórnych, jednak ograniczone zasoby powstrzymywały komercjalizację wyników badań.

Rozszerzenie tych działań stało się zadaniem finansowanego przez UE projektu "Gąbki – zrównoważona produkcja, fizjologia, oceanografia, produkty naturalne, genetyka i ekonomia" (Sponges). Zespół projektu Sponges spędził wiele czasu w naturalnym środowisku gąbek, dzięki czemu poznał ich zwyczaje żywieniowe i idealne warunki życiowe.

Zdobyta wiedza pomogła udoskonalić lądową hodowlę gąbek. Badania genetyczne określiły, w jaki sposób wytwarzane są metabolity wtórne, i przyczyniły się do poprawy wydajności. W ramach projektu opracowano również wiele produktów, wśród nich krem do twarzy, który ma szansę stać się źródłem wysokich zysków.

Naukowcy zaangażowani w projekt Sponges opublikowali wiele artykułów w recenzowanych czasopismach dokumentujących postępy w biotechnologii morskiej. W ten sposób projekt otworzył drzwi zrównoważonej produkcji gąbek morskich i ich metabolitów wtórnych.