Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

EUROWISTDOM — Wynik w skrócie

Project ID: 36673
Źródło dofinansowania: FP6-SOCIETY
Kraj: Niemcy

Więcej silnych, energicznych kobiet w popularnonaukowych serialach telewizyjnych

Celem innowacyjnej inicjatywy finansowanej ze środków UE jest zmienianie wizerunku kobiet w nauce poprzez wspieranie programów telewizyjnych, w których są one pokazywane. Badacze mają na swoim koncie udany początek, dzięki dotarciu do szerokiej publiczności oraz wywarciu pozytywnego wpływu na młode kobiety i ich decyzje dotyczące kariery zawodowej.
Telewizja odgrywa istotną rolę, wpływając na opinię publiczną, a w szczególności na poglądy młodych ludzi. Do tej pory w programach telewizyjnych brakowało silnych, energicznych kobiet naukowców i inżynierów.

Projekt "Europejskie kobiety w popularnonaukowych serialach telewizyjnych jako przesłanie" (Eurowistdom) uruchomiono, aby wykorzystać popularne formy rozrywki telewizyjnej do nagłośnienia problemu zbyt małej reprezentacji kobiet w nauce, inżynierii oraz technologii (ang. science, engineering, technology — SET).

Celem projektu Eurowistdom było wskazanie i przyznanie dotacji scenariuszom zawierającym treści SET oraz przedstawiającym silne, kobiece wzory do naśladowania, a także zapewnienie scenarzystom wsparcia technicznego w postaci konsultacji naukowych. Członkowie zespołu podjęli również działania zmierzające do wspierania działań marketingowych producentów oraz nadawców.

Wyniki były dość zachęcające. Badacze pomogli w skutecznej wymianie informacji pomiędzy autorami, producentami oraz przedstawicielami kierownictwa telewizji z jednej strony, a naukowcami, badaczami i inżynierami z drugiej. Wsparcie udzielone przez badaczy w ramach dotacji UE pomogło scenarzystom poczuć się pewniej podczas pisania treści opartych na faktach, a także wywołało entuzjazm u wszystkich stron uczestniczących w tworzeniu seriali telewizyjnych w tym gatunku.

Programy telewizyjne zawierające treści SET i przedstawiające kobiece wzory do naśladowania mogą pozytywnie wpłynąć na decyzje zawodowe wielu młodych kobiet, zmniejszając nierówność płci oraz podnosząc konkurencyjność Europy w dziedzinie nauki, technologii oraz inżynierii.

Projekt Eurowistdom otworzył drogę do owocnej współpracy pomiędzy ekspertami do spraw technicznych oraz producentami seriali telewizyjnych. W ten sposób badacze znacząco przyczynili się do pozytywnej zmiany wizerunku kobiet w nauce i inżynierii oraz sprawili, że ta zmiana stała się naprawdę widoczna.