Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 36657
Źródło dofinansowania: FP6-SOCIETY
Kraj: Belgia

Badania naukowe wkraczają na scenę

W ramach projektu finansowanego ze środków UE stworzono wystawę objazdową i zestaw teatralny do szerzenia pośród ogółu społeczeństwa wiedzy o naukach przyrodniczych i badaniach biomolekularnych.
Badania naukowe wkraczają na scenę
Badania i innowacje, zwłaszcza w dziedzinie nauk biologicznych, maja stanowić podstawę nowego społeczeństwa opartego na wiedzy. W rezultacie będą one miały bezpośredni wpływ na nasze życie. Jeżeli obywatele Europy mają poprzeć te cele, ważne jest, by wyniki badań w dziedzinie nauk przyrodniczych były przekazywane wszystkim członkom społeczeństwa, włączając tych o ograniczonej wiedzy z zakresu nauki. W związku z tym powołano inicjatywę mającą podnieść świadomość publiczną na temat innowacji naukowych i przełomowych wynalazków o szeregu zastosowań.

Projekt "Objazdowa wystawa i teatr naukowy o DNA" (DNA-TEST) obejmuje ekspozycję przedstawiającą tematy z zakresu nauk przyrodniczych oraz krótkotrwałe przedstawienia teatralne dla członków społeczeństwa niezaznajomionych z badaniami w dziedzinie nauki. Produkty opracowane przez konsorcjum nie zakładają znajomości aspektów naukowych, aby nie wykluczać większości starszych obywateli ani młodych dorosłych o niewielkim doświadczeniu lub zainteresowaniu tematem.

Zestaw wystawienniczy, który umożliwił europejskim krzewicielom wiedzy w dziedzinie nauk biologicznych zakup materiałów po minimalnych kosztach oraz samodzielne stworzenie wystawy, został udostępniony przez stronę internetową koordynatora projektu (http://www.vib.be). W ramach inicjatywy DNA-TEST odbyło się tournee po Austrii, Belgii i Holandii, a informacje uzyskane w różnych miejscach wykorzystano do aktualizacji i ostatecznej realizacji wystawy i naukowego zestawu teatralnego.

Sukces projektu pozwolił opinii publicznej głębiej zrozumieć to, w jakim stopniu badania w zakresie nauk przyrodniczych przyczyniają się do rozwoju gospodarki europejskiej.