Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 505682
Źródło dofinansowania: FP6-INFRASTRUCTURES
Kraj: Izrael

Burza mózgów z zastosowaniem sieci komputerowych

Faktyczne przetwarzanie informacji oraz procesy obliczeniowe mózgu nadal owiane są tajemnicą. Stosunkowo nowa dyscyplina neurologii obliczeniowej odkrywa mechanikę działania neuronów na rzecz budowy inteligentnych sztucznych urządzeń.
Burza mózgów z zastosowaniem sieci komputerowych
Sfinansowany przez UE projekt "Interdyscyplinarne Centrum Obliczeń Neurologicznych (ICNC)" (Neuralcomp) dostarczył europejskim naukowcom wiedzę i wyposażenie do postępujących badań nad mózgiem. Projekt pomógł również naukowcom w tworzeniu powiązań z przemysłem na rzecz rzeczywistych zastosowań.

Światowej sławy grupa naukowców poszukujących odpowiedzi na problem działania mózgu pracuje w ICNC, gdzie ma dostęp do najnowocześniejszych laboratoriów. Koncentrując się szczególnie na aspektach obliczeniowych, ICNC może zapewnić interfejs do badań w fizyce oraz ich zastosowań, w psychofizyce, a także w zakresie związku między fizycznymi bodźcami a wrażeniami, których dotyczą, jak i w neurobiologii.

Projekt Neuralcomp odegrał rolę gospodarza dla ponad 100 europejskich gości 13 narodowości, którzy stworzyli powiązania z ICNC. Badania obejmowały swym zakresem od wielojednostkowych rejestracji u małp cierpiących na chorobę Parkinsona po modelowanie pojedynczych komórek. Korzystając z technologii funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) do obrazowania mózgu, głównie młodzi doktoranci badali aspekty psychofizyki, aż po dysleksję.

Dzięki tej europejskiej inicjatywie ICNC stało się wzorem doskonałości dla kilku nowych ośrodków, w tym wydziału Gatsby’ego w Londynie, Maxa Plancka we Frankfurcie oraz wydziału neurofizyki w CNRS w Paryżu. Plany na przyszłość uwzględniają rozszerzenie badań poza szósty program ramowy (6PR), aby kontynuować multidyscyplinarną inicjatywę z niewątpliwą korzyścią dla naukowców i pacjentów z potrzebami neurologicznymi.