Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 503041
Źródło dofinansowania: FP6-LIFESCIHEALTH
Kraj: Szwecja

Nowe cele leczenia otyłości

Otyłość i cukrzyca typu 2 uważane są za epidemie XXI wieku. Naukowcy połączyli siły, aby znaleźć nowe cele pozwalające leczyć te schorzenia.
Nowe cele leczenia otyłości
Otyłość to zagrażające zdrowiu nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie. W krajach rozwiniętych otyłych i zagrożonych cukrzycą typu 2 jest wiele osób, w tym dzieci.

Coraz więcej danych potwierdza, że ponad 90% chorych na cukrzycę typu 2 ma nadwagę. Ograniczona wiedza na temat przyczyn otyłości i cukrzycy typu 2 utrudnia jednak skuteczne leczenie.

Celem finansowanego ze środków UE projektu "Nowe molekularne cele leczenia otyłości i cukrzycy typu 2" (Diabesity) było znalezienie celów terapeutycznych pozwalających walczyć z tymi schorzeniami. Projekt obejmował stworzenie dużej multidyscyplinarnej ogólnoeuropejskiej sieci mającej na celu badanie mechanizmów prowadzących do powstania tych schorzeń metabolicznych.

Uczestnikom Diabesity udało się wykazać rolę podwzgórza w kontrolowaniu apetytu i równowagi energetycznej. Odkrycia te dowodzą znaczenia odrębnych populacji komórek nerwowych, konkretnych genów i mechanizmów regulujących te geny. Ponadto w wyniku badania powstał szereg nowych celów leczniczych i opracowano nowe leki przeciw tym chorobom.

Informacje na temat otyłości i cukrzycy typu 2 uzyskane dzięki projektowi Diabesity pozwalają wyjaśnić patofizjologię tych schorzeń. Oprócz tego, zidentyfikowane przez naukowców cele terapeutyczne znalazły zastosowanie w konkretnych metodach leczenia, które podnoszą jakość życia wielu osób dorosłych i dzieci cierpiących na otyłość i cukrzycę typu 2.