Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 513190
Źródło dofinansowania: FP6-SME
Kraj: Włochy

Nowy system badań przesiewowych leków

W ramach europejskiej współpracy między czołowymi małymi i średnimi przedsiębiorstwami (MŚP) opracowano innowacyjny system badań przesiewowych potencjalnych leków wpływających na kanały jonowe uczestniczące w istotnych zaburzeniach neurologicznych i psychiatrycznych. Oczekuje się, że dostarczony pakiet nowych narzędzi programowych przyspieszy analizę wyników badań eksperymentalnych i umożliwi odkrycie nowych leków w kanałach jonowych.
Nowy system badań przesiewowych leków
Badania przesiewowe leków często stanowią bardzo pracochłonny i czasochłonny proces, wiążący się z identyfikacją celów cząsteczkowych, a także izolacją i testowaniem różnych związków. Zintegrowane podejście, w ramach którego można by przewidzieć wynik doświadczalny na podstawie docelowych właściwości oraz struktury chemicznej związku, znacznie ułatwiłoby i przyspieszyło proces badań przesiewowych leków.

Głównym celem finansowanego ze środków UE projektu ION było opracowanie lepszych systemów technicznych z przeznaczeniem do badań związków chemicznych, które mogą oddziaływać na kanały jonowe oraz mogłyby znaleźć zastosowanie terapeutyczne. Partnerzy podeszli do wielu aspektów systemu badań przesiewowych, w tym dostosowania powstających urządzeń w dziedzinie elektrofizjologii oraz rozwoju inteligentnego oprogramowania.

Stworzono udoskonaloną platformę doświadczalną w zakresie kanałów jonowych (IONEP) z użyciem jednoelektrodowego systemu do pomiaru zmian przepływu prądu przez kanały jonowe w błonie. Informacje dotyczące kanałów jonowych zostały zintegrowane z załączoną Biblioteką Obiektów ION, w której zdefiniowano optymalne kanały jonowe dla identyfikacji leku w danym kontekście chorobowym.

W podobny sposób Biblioteka Chemiczna ION stała się prototypem zbioru znanych struktur chemicznych wykazujących aktywność farmakologiczną. Na podstawie struktury chemicznej w odniesieniu do konkretnego kanału jonowego zaprojektowano Sekwencyjne Oprogramowanie Przesiewowe ION, aby oszacować komputerowo aktywność farmakologiczną (IC50) danego związku.

Platforma ION wprowadziła dwie istotne innowacje: łatwy dostęp do dużego zbioru obiektów badawczych oraz skuteczny proces odkrywania leków. Wykorzystywanie biblioteki początkowych struktur molekularnych ułatwi szybką analizę danych oraz wesprze sekwencyjne projektowanie przyszłych eksperymentów, przyspieszając cały proces.