Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 508141
Źródło dofinansowania: FP6-SME
Kraj: Węgry

Diagnozowanie w przypadku komplikacji ciążowych lub raka

Europejscy naukowcy, w oparciu o swoje poprzednie odkrycie czynnika blokującego indukowanego przez progesteron (PIBF), opracowali próbę diagnostyczną, która mogłaby zostać wykorzystana do wykrywania komplikacji ciążowych lub raka.
Diagnozowanie w przypadku komplikacji ciążowych lub raka
PIBF to naturalne białko niezbędne do utrzymania zdrowej ciąży. Poziomy PIBF w moczu i krwi zdrowej kobiety podnoszą się w czasie ciąży i gwałtownie spadają w czasie porodu.

Wcześniejsze badania wykazały, że poziomy PIBF u kobiet z komplikacjami ciążowymi były znacznie niższe oraz że PIBF blokuje reakcję autoimmunologiczną, która normalnie prowadzi do zabicia gwałtownie rozwijającej się tkanki, takiej jak płód.

Co zaskakujące, wysokie poziomy PIBF zaobserwowano w komórkach rakowych, co sugerowałoby, że stanowi to ważny marker w ich wykrywaniu. W ramach finansowanego przez UE projektu PIBF planowano opracowanie nowoczesnych oznaczeń testowych do diagnozowania nowotworów złośliwych, monitorowania terapii przeciwnowotworowej i diagnozowania ryzyka poronienia.

Naukowcy opracowali i dokonali walidacji testu immunoenzymatycznego (ELISA) do pomiaru białka PIBF w płynach biologicznych. Choć test wykazywał się ograniczoną czułością i precyzja z powodu różnorodności biologicznej testowanego białka, charakteryzowała go wysoka powtarzalność, czyniąc go doskonałym do testów wewnątrzlaboratoryjnych.

Wyprodukowano także odczynniki klasy GMP do stosowania wraz z testem w warunkach klinicznych. Badania prowadzone na próbkach klinicznych potwierdziły potencjalną rolę PIBF w określonych przypadkach patologicznych ciąży oraz podwyższoną ekspresję PIBF u pacjentów chorujących na określone odmiany raka.

Jednak, podobnie jak w przypadku innych dostępnych na rynku testów markerów nowotworowych, sam test ELISA PIBF nie zapewnił dostatecznej specyficzności i czułości, by mógł być stosowany jako samodzielna przesiewowa metoda diagnostyczna. Niemniej jednak twórcy tego zestawu są pełni nadziei, że w połączeniu z innymi testami diagnostycznymi, ich próba przyczyni się do podwyższenia standardów diagnozowania przypadków patologicznej ciąży i złośliwych nowotworów.