Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 511952
Źródło dofinansowania: FP6-LIFESCIHEALTH
Kraj: Francja

Celowanie w "piętę achillesową" grzyba

W ramach europejskiego celowego projektu badawczego (STREP) podjęto wyzwanie polegające na opracowaniu nowych środków przeciwgrzybiczych, których celem są ściany komórkowego patogenów. Wyniki projektu mają potencjał, by ulepszyć środki kontrolowania zakażeń grzybiczych w Europie.
Celowanie w "piętę achillesową" grzyba
Grzyby, takie jak Candida albicans czy Aspergillus fumigatus stanowią poważne źródło zakażeń zarazkiem oportunistycznym u człowieka. Obecne przeciwgrzybicze środki chemioterapeutyczne są nieodpowiednie do leczenia zagrażających życiu infekcji grzybiczych.

W związku z tym, istnieje pilna potrzeba wygenerowania nowych, efektywnych, nietoksycznych związków o szerokim spektrum działania przeciwgrzybiczego. Jako taka, ściana komórki grzyba stanowi atrakcyjny potencjalny cel dla opracowania środków przeciwgrzybiczych, jako że jej główne składniki nie występują u ssaków.

Rdzeń ściany komórkowej składa się z polisacharydów chityny i betaglukanu, które są ze sobą usieciowane. Celem projektu finansowanego przez UE "Ściana komórkowa grzyba jako cel w terapii przeciwgrzybiczej" (Fungwall) było skupienie się na szlakach syntezy, sieciowania i rozgałęziania się polisacharydowej ściany komórkowej grzyba.

Enzymy i reakcje związane z tymi procesami starannie przestudiowano, następnie zdefiniowano nowe cele, a szereg związków zdolnych do przerwania ściany komórkowej grzyba poddano badaniu przesiewowemu. Ponadto przyjrzano się mechanizmom związanym z utrzymaniem integralności ściany komórkowej grzyba i przebudową podczas morfogenezy.

Wyniki projektu Fungwall dowiodły potencjału środków ukierunkowanych na ścianę komórkową grzyba jako sensownej nietoksycznej metody zwalczania zakażeń grzybiczych. Istnieje nadzieja, że komercyjne zastosowanie wyników projektu zmniejszy śmiertelność związaną z zakażeniami grzybiczymi.