Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 6914
Źródło dofinansowania: FP6-FOOD
Kraj: Niemcy

Informacje na temat technologii genetycznych w Internecie

Badania opinii publicznej pokazują, że przeciętny europejski konsument uważa technologię genetyczną, szczególnie w zakresie produkcji żywności, za kontrowersyjną. Aby pomóc konsumentom w wyrobieniu sobie zdania na ten temat, uczestnicy europejskiego projektu założyli stronę internetową mającą rozpowszechniać informacje dotyczące oceny bezpieczeństwa stosowania organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO).
Informacje na temat technologii genetycznych w Internecie
Na stronie http://www.gmo-compass.org, stworzonej w ramach finansowanego ze środków UE projektu "Platforma oceny bezpieczeństwa i komunikacji w sprawie GMO" (GMO-Compass), przedstawiane są informacje dotyczące analizy, oceny i zarządzania ryzykiem w kontekście ogólnej debaty o GMO.

Celem prac było zwiększenie opartych na wiedzy danych w debacie publicznej oraz udostępnienie świadomym konsumentom kompleksowych informacji o GMO. W ten sposób uczestnicy projektu GMO-Compass chcieli zwiększyć zaufanie konsumentów oraz poprawić przejrzystość procesów. Ogólnie rzecz biorąc, platforma miała na celu wsparcie kompetentnej dyskusji o "zielonej" technologii.

Układ strony internetowej projektu daje obraz głównych założeń projektu GMO-Compass. Informacje naukowe przedstawione są w formie artykułów i podzielone na różne zagadnienia. Wśród dostępnych na stronie kategorii znalazły się aktualności, zakupy artykułów spożywczych oraz biotechnologia rolnictwa. Na stronie można także wyszukiwać produkty w takich kategoriach, jak owoce i warzywa czy przetworzone produkty spożywcze.

Użytkownicy mają do dyspozycji strony poświęcone bezpieczeństwu i przepisom, jak i obszerną bazę danych, którą można przeszukiwać według 130 gatunków roślin oraz według dat i zdarzeń. Baza pozwala na wyszukiwanie firm, różnych cech, sposobów wykorzystania roślin oraz bieżącego statusu dotyczącego dopuszczenia do produkcji.

Dostępna jest także baza danych obejmująca rośliny, produkty spożywcze, dodatki i enzymy stosowane w GMO. W bazie znajdziemy informacje dotyczące funkcji, zastosowań, technologii genetycznych i znakowania enzymów.

Gdy chodzi o wykorzystanie GMO w przyszłości, wypracowano wnioski dotyczące sposobów maksymalizacji skuteczności rozpowszechniania informacji. Pomocne przy optymalizacji strony powinny okazać się statystyki gromadzone przez uczestników projektu. W ramach GMO-Compass stworzono kompleksową stronę internetową dostarczającą konsumentom informacji na różnorodne tematy związane z GMO. Jest to znaczący wkład w połączenie najlepszych technologii genetycznych z tradycyjnymi metodami produkcji żywności.