Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 233973
Źródło dofinansowania: FP7-TRANSPORT
Kraj: Belgia

Otwieranie uczniom drogi do aeronautyki

Nauczyciele i badacze nawiązali współpracę w ramach projektu zmierzającego do stymulacji zainteresowania młodzieży karierą w aeronautyce. Prace projektowe objęły też stworzenie podstawy dla przyszłej europejskiej sieci szkolnych laboratoriów aeronautycznych.
Otwieranie uczniom drogi do aeronautyki
Biorąc pod uwagę malejące zainteresowane studentów aeronautyką, a przez to coraz mniejszą liczbę absolwentów podejmujących pracę w tej branży, konieczne jest skuteczniejsze zachęcanie młodzieży do zajmowania się dyscyplinami ścisłymi w ogóle. Wykorzystując dofinansowanie UE, zainicjowano projekt Restarts ("Raising European student awareness in aeronautical research through school-labs") w celu odwrócenia obserwowanej tendencji malejącego zainteresowania uczniów aeronautyką.

Partnerzy w dziedzinie badań aeronautycznych współpracowali z pedagogami w celu opracowania materiałów informacyjnych wskazujących fundamentalne zagadnienia aerodynamiczne i wyróżniających kluczowe wyzwania w badaniach aeronautycznych. Dzięki wspólnej pracy naukowców, pedagogów i nauczycieli z lokalnych szkół opracowano materiały lekcyjne. W zestawie znalazły się proste eksperymenty pobudzające ciekawość młodych umysłów i pokazujące metody badania zjawisk fizycznych.

Pomimo ograniczonego doświadczenia pedagogicznego naukowców i braku specjalizacji naukowej wśród nauczycieli, wyznaczono ambitne cele zmierzające do bezpośredniego połączenia świata badawczego ze społeczeństwem. Badacze z Belgii, Niemiec, Rumunii i Włoch opracowali materiały informacyjne dla nauczycieli, dostarczając gotowe ćwiczenia i zasoby na lekcje z uczniami w wieku od 6 do 18 lat.

Ponadto zaplanowano wizyty i zajęcia w ośrodkach i instytutach badawczych partnerów, aby połączyć teorię nauczaną w szkołach z badaniami stosowanymi. Takie laboratoria szkolne umożliwiają prowadzenie bardziej skomplikowanych eksperymentów i bezpośredni kontakt z metodami i rzeczywistymi zastosowaniami badań naukowych.

Podejście projektu Restarts stanowi obiecujący krok w stronę połączenia sił badaczy i nauczycieli dla zwiększenia zainteresowania europejskiej młodzieży nauką i aeronautyką. Będzie to również istotne dla stworzenia działającej sieci laboratoriów szkolnych i inicjatyw współpracy badawczej w dziedzinie aeronautyki i szkolenia studentów.

Numer rekordu: 90522 / Ostatnia aktualizacja: 2013-05-20