Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Terapia celowana w leczeniu bólu

W odczuwaniu bólu pośredniczą głównie receptory białkowe na powierzchni komórek. UE i USA nawiązały współpracę, aby przeprowadzić szczegółowe badania strukturalne receptorów bólu i opracować odpowiednie terapie celowane.
Terapia celowana w leczeniu bólu
Komórki można porównać do baloników z wodą. Ich błony utworzone są z dwuwarstwy fosfolipidowej, która oddziela ich wnętrze od płynu zewnątrzkomórkowego. Dynamikę układu zapewniają częściowo białka położone w poprzek błony, które tworzą kanały, otwierane i zamykane w odpowiedzi na bodźce. Dzięki temu możliwa jest dyfuzja jonów zgodnie z gradientem stężeń z wytworzeniem ważnych dla czynności biologicznych sygnałów.

Jedną z grup takich białek jest rodzina kanałów związanych z receptorem przejściowego potencjału (TRP), które mogą odgrywać rolę w odczuwaniu bólu. Szczególnie ciekawa jest trójwymiarowa (3D) struktura receptora bólu (nocyceptora) TRPV2. Receptor TRPV2 reaguje na ucisk, nadmierną temperaturę i związek zawarty w marihuanie (kanabidiol), może więc być elementem istotnego dla leczenia przewlekłego bólu szlaku.

W ramach finansowanego przez UE projektu PAIN_TRPV2 przyznawane są międzynarodowe stypendia wyjazdowe Marie Curie (IOF) na badania nad strukturą receptora TRPV2 z użyciem zaawansowanej techniki mikroskopii krioelektronowej pojedynczej cząsteczki. Doświadczony naukowiec z Europy, dr Alex Perálvarez-Marín wzmocnił zespół dr Montserrat Samsó z USA. Dzięki temu wiedzę i doświadczenie zdobyte w goszczącym go amerykańskim instytucie może przenieść na grunt rodzimej uczelni w Hiszpanii.

Dr Perálvarez-Marín kształcił się w kilku interdyscyplinarnych dziedzinach, w tym neurobiologii, biologii strukturalnej, metodach komputerowych i biotechnologii. Zespół jako całość dokonał przełomowych odkryć w dziedzinie ekspresji i oczyszczania eukariotycznych białek błonowych do dalszych badań nad strukturą na wszystkich poziomach rozdzielczości. Te narzędzia są niezbędne w procesie opartego na wiedzy opracowywania leków na schorzenia związane z dysfunkcją receptorów białkowych, kanałów i białek transportowych. Białka transportowe aktywnie przenoszą cząsteczki substancji poprzez błonę komórkową wbrew gradientowi stężeń.

Ten projekt stał się jednocześnie okazją do wzbogacenia programu nowo otwartego Centre d'Estudis en Biofísica Wydziału Biochemii i Biologii Molekularnej na Universitat Autònoma de Barcelona o wartościowe doświadczenia z dziedziny biologii strukturalnej.