Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

LEGIOTEX — Wynik w skrócie

Project ID: 222111
Źródło dofinansowania: FP7-SME

Dezynfekowanie systemów ogrzewania i klimatyzacji

Naukowcy stworzyli system filtracyjny hamujący rozwój bakterii Legionella w klimatyzatorach znajdujących się w dużych obiektach publicznych i przemysłowych.
Dezynfekowanie systemów ogrzewania i klimatyzacji
Legionella to bakteria wywołująca chorobę legionistów, potencjalnie śmiertelną odmianę zapalenia płuc. W latach 2003–2004 w Europie odnotowano nieco ponad 9000 przypadków tej choroby.

Urządzenia klimatyzacyjne, w tym układy chłodzenia, zbiorniki, bojlery i grzejniki, tworzą idealne warunki dla rozwoju Legionelli. Potrzebny jest zatem system przeciwbakteryjny do takich urządzeń, a jego stworzeniem zajęli się uczestnicy finansowanego ze środków UE projektu LEGIOTEX .

Opracowano innowacyjny system składający się z dwóch komponentów, filtra oraz elektronicznego systemu sterowania. Do budowy filtra wykorzystano nietkane włókno filtrujące, nasączone przyjaznymi dla środowiska środkami przeciwko bakteriom Legionella. Tkanina jest chemicznie obojętna, nietoksyczna i nadaje się do recyklingu. Kilka prototypów wymienialnych wkładów, w których montowanych jest filtr, przetestowano i zoptymalizowano pod kątem zastosowania w różnych urządzeniach.

Elektroniczny system sterowania monitoruje sprawność filtra w oparciu o skuteczność środka bakteriobójczego oraz parametry mechaniczne. Czujniki wykrywają wzrost błony biologicznej, uruchamiając sygnał alarmu lub powodując włączenie odpowiednich czynności w systemie.

Dzięki projektowi LEGIOTEX powstał nowatorski, niedrogi, niezawodny oraz łatwy w montażu i obsłudze system filtrowania. Powinien on przynieść ogromne korzyści dla zdrowia ludzkiego w postaci zmniejszenia liczby przypadków choroby legionistów o około 1500. Wykorzystanie materiałów nadających się do recyklingu będzie miało też pozytywny wpływ na środowisko.