Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

QUALIREDFRUITS — Wynik w skrócie

Project ID: 262030
Źródło dofinansowania: FP7-SME

Nowe, lepsze maliny w Europie

Europa przegrywa w malinowej wojnie. Jednak dzięki projektowi finansowanemu przez UE producenci będą mogli znów objąć prowadzenie, tworząc zdrowsze odmiany przy użyciu mniejszej ilości dodatków chemicznych.
Nowe, lepsze maliny w Europie
Maliny, od dawna bardzo cenione za swoje walory, są dziś postrzegane niemal także jako suplement witaminowy, co dodatkowo podwyższa i tak już wysoką wartość tych owoców. Niestety Europa traci swój udział w rynku na rzecz międzynarodowej konkurencji. Rozwiązaniem jest produkcja lepszej jakości malin, które byłyby zdrowsze dla konsumentów i dla środowiska.

Stąd pomysł na projekt 'New agricultural practices for quality production of red fruits enriched in healthy compounds' (QUALIREDFRUITS). Ukończony już dwuletni projekt zrzeszył pięć organizacji badawczych I siedem małych I średnich przedsiębiorstw (MŚP) z siedmiu krajów UE.

Coraz większa grupa konsumentów oczekuje, że owoce będą bogate w przeciwutleniacze, a także że będą hodowane w sposób przyjazny dla środowiska. Dlatego w projekcie przyjęto dwa cele. Jednym z nich było porównanie hodowanych obecnie odmian malin pod kątem zawartości przeciwutleniaczy. Drugim celem było opracowanie metod uprawy odpowiednich dla wybranych odmian, wykorzystujących korzystne mikroorganizmy (grzyby I bakterie), a jednocześnie pobudzających naturalne mechanizmy obronne roślin. Praktyki te miały za zadanie znacznie zmniejszyć zastosowanie środków chemicznych I uzyskać odmiany o wyższym poziomie przeciwutleniaczy.

Zaczynając od 100 odmian, 37 wybrano do dalszych testów. W ten sposób wytypowano te odmiany, które nadawałyby się do odrębnej hodowli w różnych celach, w zależności od zawartości przeciwutleniaczy czy wielkości, z myślą o późniejszym krzyżowaniu. Przetestowano różne środki chemiczne, które pobudzają mechanizmy obronne roślin, I odkryto, że kilka z nich zmniejsza uszkodzenia wywoływane gniciem korzenia. Odkryto również wskaźniki zgodności między tymi środkami chemicznymi a biotyzacją — tj. Użyciem korzystnych mikroorganizmów. Choć testy w terenie przeprowadzone w różnych krajach przyniosły odmienne rezultaty w zależności od regionu, wykazano skuteczność połączonych metod. To zaowocowało specjalnym protokołem dla MŚP, który przewiduje dopasowanie różnych odmian do różnych lokalizacji I dostosowanie metod uprawy do tych lokalizacji.

Zespół QUALIREDFRUITS rozważył także opcje ochrony praw własności intelektualnej. Jednak ze względu na różne trudności, początkowo skłaniano się raczej ku promocji I umowom konsolidacyjnym niż ku pełnej ochronie. Pozostaje kwestia potwierdzenia, czy cechy krzyżowe są w pełni dziedziczne, by móc zagwarantować powodzenie w opatentowaniu odmiany.

Biorąc pod uwagę wyniki projektu, etap realizacji rozważanego programu certyfikacji I analizy rynkowe, Europa wkrótce będzie mogła czerpać korzyści z wysokiej jakości odmian malin bogatych w przeciwutleniacze. Może to oznaczać większy udział w rynku dla europejskich MŚP.