Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

CORDIS Express: Kolejna planeta Ziemia? Eksploracja egzoplanet

To wydanie CORDIS Express poświęcone jest wysiłkom badawczym zmierzającym do odkrycia i poznania egzoplanet.
CORDIS Express: Kolejna planeta Ziemia? Eksploracja egzoplanet
Od odkrycia pierwszej egzoplanety w 1995 r. przez Michela Mayora i Didiera Queloza z Obserwatorium w Genewie, Szwajcaria, astronomowie poszukują zapamiętale nowych światów. W ciągu ostatnich 20 lat lista powiększyła się o kolejne 5 000, z czego potwierdzonych zostało 2 000.

Egzoplanety to zdaniem NASA jeden z najbardziej ekscytujących i najważniejszych tematów w dzisiejszej astronomii. To co czyni polowanie na egzoplanety tak ekscytującym to właśnie fakt, że spory odsetek odkryć to małe, skaliste planety takie jak nasza, co oznacza, że astronomowie mogą faktycznie być na tropie kolejnej planety Ziemia. W czasie tegorocznego spotkania Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego naukowcy ogłosili, że odkryli osiem nowych, nadających się potencjalnie do zasiedlenia planet, z czego niektóre zbliżone są do Ziemi pod względem wielkości i położenia.

Unijni naukowcy zaangażowali się z zapałem w eksplorację egzoplanet. Misja COROT, wystrzelona w 2006 r. przez Narodowe Centrum Studiów Kosmicznych (CNES) we Francji i Europejską Agencję Kosmiczną (ESA), była pierwszą misją kosmiczną przeznaczoną do poszukiwania tranzytujących egzoplanet, która zaowocowała dziesiątkami nowych odkryć, w tym pierwszą obserwacją umiarkowanej egzoplanety typu gazowy olbrzym. NASA wychwalała misję za jedne z najbardziej szczegółowych badań egzoplanet, jakie dotąd zostały opublikowane.

ESA dopiero co zapowiedziała w tym tygodniu, że egzoplanety mają szansę stać się tematem kolejnej misji. Tymczasem unijni naukowcy, dofinansowani z budżetu 7PR i programu „Horyzont 2020”, zgłębiają każdy aspekt tego tematu, aby dowiedzieć się więcej o tych innych światach – światach, które w istocie mogą nie być wcale tak odmienne od naszego.

- Atmospheric Characterisation of Exoplanets (w języku angielskim)

- Insights into cloudy exoplanet atmospheres (w języku angielskim)

- Światy poza naszym Układem Słonecznym

- Exoplanets in Transit and their Atmosphere (w języku angielskim)

- Wyznaczanie trendów w nauce: Trzech finalistów rywalizuje o wyznaczenie koncepcji kolejnej misji ESA

Źródło: Na podstawie informacji uzyskanych z ESA, NASA i CORDIS.

Kraje (29)