Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Wyznaczanie trendów w nauce: Kolebką witaminy B3 może być przestrzeń kosmiczna

Witamina B3 mogła powstać w lodowatych ziarnach pyłu w przestrzeni kosmicznej, trafiając na Ziemię za pośrednictwem meteorytów i komet.
Wyznaczanie trendów w nauce: Kolebką witaminy B3 może być przestrzeń kosmiczna
Wyniki doświadczeń laboratoryjnych nad witaminą B3 przeprowadzone przez zespół naukowców z NASA potwierdzają teorię, według której życie mogło być wspomagane dostawami „biologicznie istotnych cząsteczek powstających w przestrzeni kosmicznej, sprowadzonych na Ziemię w wyniku uderzeń komety lub meteorów”.

Nowe prace, opublikowane w ubiegłym miesiącu online w »Chemical Communications«, są kontynuacją wcześniejszych badań zespołu, w ramach których naukowcy ujawnili, że witamina B3 była obecna w „bogatych w węgiel meteorytach w stężeniach sięgających od około 30 do 600 cząstek na miliard”. W ramach przeprowadzonych przez zespół doświadczeń, które pokazały, że witamina B3, obecna w takich produktach żywnościowych jak ryby, orzechy ziemne i pestki słonecznika, może powstawać z organicznej cząstki nazywanej pirydyną w suchym lodzie w warunkach symulujących środowisko panujące w przestrzeni kosmicznej.

Naukowcy posunęli się w nowych doświadczeniach krok dalej, dodając do mieszaniny wodę lodową w ilościach bliższych tym szacowanym dla międzygwiazdowego lodu i komet. NASA donosi, że zespół odkrył, iż nawet po dodaniu wody witamina może powstać w bardzo zróżnicowanych warunkach, w których zasobność wody może być nawet dziesięciokrotnie różna.

Autorka raportu z badań, Karen Smith z Centrum Lotów Kosmicznych NASA im. Goddarda w Greenbelt, Maryland, zauważyła: „Uzyskany wynik sugeruje, że te ważne związki organiczne w meteorytach mogły powstać w prostym lodzie molekularnym w przestrzeni kosmicznej. Ten typ chemii może być także właściwy dla komet, które zawierają duże ilości wody i suchego lodu. Przeprowadzone doświadczenia pokazują, że witamina B3 i inne złożone związki organiczne mogły powstać w przestrzeni kosmicznej. Prawdopodobnym jest, że uderzenia meteorytów i komet mogły wnieść pozaziemski komponent do źródeł witaminy B3 na dawnej Ziemi”.

Według iflscience wyniki mają znaczenie w kontekście pochodzenia życia na Ziemi, gdyż wiele struktur nieodzownych dla metabolizmu opiera się na witaminie B3. Jak czytamy w witrynie: „Możliwe, że witamina B3 pochodząca z kosmosu przyczyniła się do przyspieszenia powstawania życia na Ziemi, co może mieć znaczenie dla sposobu powstawania życia na innych planetach”. Perry Gerakines z Centrum NASA im. Goddarda twierdzi, że doświadczenia, będące częścią szerzej zakrojonego programu badawczego w dziedzinie astrobiologii, wskazują na ważne, możliwe powiązanie złożonych cząstek organicznych powstałych w zimnej przestrzeni międzygwiazdowej z tymi które odnajdujemy w meteorytach.

Autorzy śledzą teraz z uwagą informacje przesyłane przez sondę Rosetta Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), która orbituje aktualnie wokół komety 67P/Churiumow-Gierasimienko. Obserwacje sondy Rosetta mogą pomóc dostarczyć dalszych dowodów na poparcie teorii zespołu, gdyż jak zauważyła Smith: „Rosetta może pomóc w walidacji tych doświadczeń, jeżeli znajdzie niektóre z tych samych złożonych cząstek organicznych w gazach uwalnianych przez kometę lub w jej jądrze”.

Więcej informacji:

Źródło: Na podstawie informacji uzyskanych z NASA, »Chemical Communications« i doniesień medialnych.

• Stany Zjednoczone