Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

CORDIS Express: Unijne badania pomagają chronić Ziemię przed zagrożeniem uderzeniami

Wydanie CORDIS Express poświęcone jest wynikom projektów dofinansowanych ze środków UE, które pomagają chronić Ziemię przed zagrożeniem uderzeniami asteroid i śmieci kosmicznych.
Fascynujące dane, które misja Rosetta stale gromadzi o komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko zachwycają społeczność badań kosmicznych i ekscytują szeroką publiczność już od ponad roku. Ale czy wiedzieliście, że w czasie swojej długiej podróży do komety 67P, Rosetta miała także okazję zerknąć na dwie asteroidy i fragment innej?

W 2008 r. i w 2010 r. Rosetta minęła dwie asteroidy w głównym pasie asteroid: 2867 Steins i 21 Lutetia. Misja umożliwiła także w 2010 r. obserwację fragmentu asteroidy P/2010 A2 wspólnie z teleskopem kosmicznym Hubble'a. Ale dlaczego poświęcamy czas na eksplorację asteroid w trakcie pościgu komety? Według Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) zgromadzone informacje zostaną wykorzystane w ramach programu poświęconego sytuacji w przestrzeni kosmicznej, którego zadanie polega między innymi na wykrywaniu asteroid mijających Ziemię niebezpiecznie blisko i na pomaganiu przygotowania działań mających zapobiec możliwej kolizji.

Wyniki dofinansowanych ze środków UE projektów również wpisują się w realizację celu ochrony Ziemi przed zagrożeniem uderzeniami asteroid czy śmieci kosmicznych. Partnerzy NEOSHIELD połączyli na przykład doświadczenia laboratoryjne z modelowaniem komputerowym, aby opracować plan wytrącenia masywnych asteroid z orbity prowadzącej ku Ziemi. Tymczasem partnerzy STARDUST dokonują przełomowych osiągnięć w zakresie technik monitorowania, usuwania/zmiany kierunku oraz wykorzystywania asteroid i śmieci kosmicznych. W ubiegłym roku partnerzy projektu CLEANSPACE zdefiniowali globalną architekturę naziemnego lasera do zmiany trajektorii śmieci kosmicznych. Wydanie CORDIS Express poświęcone jest w tym tygodniu tym osiągnięciom oraz powiązanym z nimi wiadomościom.

- Ochronić Ziemię przed uderzeniami asteroid

- Wielki laser na małe śmieci

- STARDUST prezentuje techniki radzenia sobie ze śmieciami kosmicznymi i asteroidami

- Wyznaczanie trendów w nauce: Rosetta miała swój „dzień w słońcu”

Źródło: Na podstawie informacji uzyskanych z ESA i CORDIS.

Kraje (28)