Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Wyznaczanie trendów w nauce: Czy nowy gigantyczny dinozaur może zmienić treść podręczników do historii ewolucji?

W Argentynie odkryto skamielinę najstarszego znanego gigantycznego dinozaura. Odkrycie to jest dla środowiska naukowego pewnym zaskoczeniem, gdyż wcześniej sądzono, że największe zwierzęta, jakie kiedykolwiek chodziły po Ziemi, nie występowały na tak wczesnym etapie ewolucji dinozaurów.
Zapomnijmy o tyranozaurze i brontozaurze: na scenę dinozaurów wtargnął właśnie nowy olbrzym. Imponujący okaz, przez naukowców będących autorami odkrycia nazwany Ingentia prima (pierwszy gigant), żył w okresie od 210 do 205 milionów lat temu na terenie dzisiejszej Argentyny, jak ustalono w badaniu opublikowanym w czasopiśmie „Nature Ecology & Evolution”.

Nastanie ery gigantów

Ingentia prima był czworonożnym roślinożercą o szyi średniej długości i wydłużonym ogonie, który prawdopodobnie mierzył około 10 metrów długości i ważył do 10 ton. Należy do grupy dinozaurów zwanych zauropodami, w której skład wchodzą jedne z największych zwierząt lądowych, jakie kiedykolwiek istniały. Naukowcy uważają Ingentia prima za największego dinozaura i największe zwierzę lądowe, jakie pojawiło się na Ziemi do tamtego okresu. Był co najmniej dwa razy większy niż inni roślinożercy, z którymi dzielił wspólne siedliska.

Do tej pory nie było jasne, w jaki sposób dinozaury urosły do tak masywnych rozmiarów. Naukowcy sądzili, że gigantyczne dinozaury ważące ponad 10 ton pojawiły się po raz pierwszy około 180 milionów lat temu w okresie jury. Ingentia prima dowodzi, że tak nie było, a wielkie rozmiary najwyraźniej wyewoluowały w triasie, około 30 milionów lat wcześniej, niż dotychczas sądzono.

„Ingentia prima wyznacza początki wielkich dinozaurów, dzięki którym ponad 100 milionów lat później powstały zauropody o masie do 70 ton, takie jak te, które żyły w Patagonii”, tłumaczy w wypowiedzi dla agencji Reuters paleontolog i autorka badań dr Cecilia Apaldetti z Narodowego Uniwersytetu San Juan w Argentynie. Badaczka była członkiem zespołu, który znalazł dinozaura.

Na rolę tego gatunku w rozwoju gigantyzmu naprowadziło naukowców kilka cech dinozaura. Posiadał on podobny jak u dzisiejszych ptaków układ oddechowy, związany z rozwojem w organizmie woreczków powietrznych, które zapewniały mu duże zapasy natlenionego powietrza i chłodziły go niezależnie od dużych rozmiarów zwierzęcia.

Jak mógł tak szybko urosnąć?

Późniejsze gigantyczne dinozaury rosły szybko i nieprzerwanie. Badając kości Ingentia prima, zespół doszedł do wniosku, że dinozaur ten rósł skokowo, a nie w sposób ciągły, ale za to jeszcze szybciej. „Na podstawie kości [pierścieni wzrostu] zaobserwowaliśmy, że osobniki te miały okresy wyraźnie dużego wzrostu”, powiedziała dr Apaldetti w wywiadzie dla BBC.

„Jest to nowy sposób na osiągnięcie dużych rozmiarów ciała na wczesnym etapie historii ewolucji”, dodała. „Strategia ta nie została ponownie wykorzystana w historii dinozaurów”.

Ingentia prima zmienia nasz sposób rozumienia tego, jak dinozaury stały się gigantami, i rzuca nowe światło na ich ewolucję. Ale to nie jedyna ekscytująca wiadomość. Badanie sugeruje, że mogą istnieć jeszcze większe i dziwniejsze dinozaury, które jeszcze nie zostały odkryte.

Źródło: Na podstawie doniesień medialnych