European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy dokonują przełomu w badaniach nad chorobą jabłoni

Europejscy naukowcy odkryli, że wyciąg z jukki jest skuteczny w zapobieganiu i leczeniu choroby jabłoni, która przynosi poważne straty ekonomiczne rolnikom w Europie i na całym świecie. Jedna z najbardziej powszechnych chorób jabłoni - parch - wywoływana jest przez grzyba o nazwie Venturia inequalis. Choroba rozwija się najczęściej wiosną, w zimnych, deszczowych warunkach, i objawia się ciemnymi plamami na owocach i liściach. Dotknięte nią jabłka wyglądają wyjątkowo nieatrakcyjnie i w rezultacie trudno je sprzedać. Ponadto wczesna utrata liści wywołana uszkodzeniami zmniejsza żywotność drzew. Rolnicy prowadzący gospodarstwa ekologiczne od wielu lat używają miedź, siarkę i wapno do zwalczania parcha. Jednakże stwierdzono, iż miedź wywołuje wiele negatywnych skutków w środowisku i obecnie w całej UE stopniowo eliminuje się produkty zawierające miedź z zastosowań na jabłoniach i w innych uprawach. Celem finansowanego przez UE projektu REPCO ("zastępowanie produktów grzybobójczych zawierających miedź w ekologicznej uprawie winorośli i jabłek w Europie") jest, jak wskazuje nazwa, znalezienie, opracowanie i zastosowanie alternatywnych metod zwalczania parcha jabłoni, a także mączniaka rzekomego winorośli, który też jest eliminowany przy użyciu środków grzybobójczych zawierających miedź. Naukowcy z Uniwersytetu Wageningen w Holandii przebadali w laboratorium szereg substancji i stwierdzili, że wyciąg z jukki chroni rośliny przed zakażaniem, uniemożliwiając rozwój zarodników. Efekt leczniczy wystąpił również po zastosowaniu nawet w pierwszym dniu po zakażeniu rośliny przez grzyba. Próby terenowe prowadzone w sadach w Holandii i Danii wykazały, że wyciąg jest równie skuteczny w zwalczaniu parcha, jak niewielkie dawki miedzi. Wyniki uzyskane przez naukowców stanowią dla producentów prowadzących ekologiczną uprawę jabłek istotny przełom. Niektóre kraje już całkowicie zakazały używania miedzi i rolnicy zajmujący się ekologiczną uprawą jabłek ponoszą poważne straty ekonomiczne, nie mając możliwości skutecznego zwalczania epidemii parcha. Naukowcy opatentowali swoje odkrycie i mają nadzieję, że za kilka lat produkt trafi na rynek.