European Commission logo print header

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Amerykańscy i rosyjscy naukowcy ogłaszają odkrycie najnowszego pierwiastka

Rosyjsko-amerykański zespół badawczy ogłosił odkrycie najnowszego pierwiastka, nazwanego pierwiastkiem 118 ze względu na jego liczbę protonów w jądrze. Odkrycie tego nowego pierwiastka daje naukowcom nadzieję na dalsze pogłębianie naszej wiedzy na temat wewnętrznej struktury atomu. Zjednoczony Instytut Badań Jądrowych w Dubnej w Rosji we współpracy z grupą z Narodowego Laboratorium Lawrence Livermore (LLNL) w Kalifornii stworzył trzy atomy pierwiastka 118 przez bombardowanie pierwiastka kalifornu wiązką wapnia aż do momentu połączenia atomów. Zespół zaobserwował rozpad alfa z pierwiastka 118 do pierwiastka 116, a następnie pierwiastka 114. Trzy atomy stworzone przez naukowców istniały przez mniej niż milisekundę. Licząc to odkrycie, współpraca Livermore-Dubna zaowocowała w sumie odkryciem pięciu nowych pierwiastków (113, 114, 115, 116 i 118). - Właściwości rozpadu izotopów, które stworzyliśmy, nakreślają do tej pory obraz dużej, raczej płaskiej "wyspy stabilności" i wskazują, że może nam się poszczęścić, jeżeli spróbujemy podążyć w kierunku jeszcze większej ciężkości - powiedział Ken Moody, lider zespołu Livermore. Określenie "wyspa stabilności" pochodzi z fizyki jądrowej i opisuje możliwość istnienia pierwiastków, które mają szczególnie stabilne "magiczne liczby" protonów i neutronów. Umożliwiałoby to pewnym izotopom niektórych pierwiastków transuranowych (pierwiastkom z liczbą atomową większą niż 92) osiągnięcie większej stabilności niż pozostałe, a tym samym pozwoliło na wolniejszy rozpad. Uważa się, że pierwiastek 118 jest gazem szlachetnym, leżącym bezpośrednio pod radonem w układzie okresowym pierwiastków. Jego względna masa atomowa wynosi 294. Pierwiastek zachowa swoją tymczasową nazwę "ununoctium" do czasu, aż zostanie zweryfikowany i nazwa zostanie zatwierdzona przez Międzynarodową Unię Chemii Czystej i Stosowanej. Zespół LLNL-Dubna zapowiada, że w przyszłości będzie kontynuować tworzenie mapy regionu koło wyspy stabilności i w 2007 r. będzie poszukiwać pierwiastka 120 przez bombardowanie pierwiastka plutonu izotopami żelaza. Odkrywanie nowych pierwiastków daje naukowcom nadzieję na dalszy rozwój naszej wiedzy na temat wewnętrznej struktury atomu.

Rosja, Stany Zjednoczone