European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Badanie wykazuje wpływ działalności człowieka na rozkład opadów

Zgodnie z najnowszymi badaniami przeprowadzonymi przez międzynarodowy zespół naukowców, działalność człowieka ma poważny wpływ na rozkład opadów na świecie. Na całym globie w XX wieku doszło do poważnych zmian w rozkładzie opadów atmosferycznych, przy czym w północnych szerokościach geograficznych nastąpił wzrost poziomu opadów deszczu i śniegu, podczas gdy inne rejony stają się coraz bardziej suche. W swoim artykule w czasopiśmie "Nature" naukowcy wyjaśniają, w jaki sposób porównali zaobserwowane zmiany opadów atmosferycznych w różnych szerokościach geograficznych z symulacjami zmian dokonanymi z wykorzystaniem 14 modeli klimatycznych. Po raz pierwszy dowodzą, że zmiany te są w znacznym stopniu wynikiem działalności człowieka. "Wykazujemy, że nacisk antropogeniczny ma ujemny wpływ na dostrzegalne zmiany w średnim poziomie opadów atmosferycznych w określonych szerokościach geograficznych i że zmian tych nie można tłumaczyć zmiennością samego klimatu czy działaniem sił przyrody", piszą naukowcy. Badacze stwierdzają, że w regionie położonym między 40 i 70° na północ od równika - pas obejmujący Europę, Rosję i Kanadę - dwie trzecie zaobserwowanego wzrostu opadów atmosferycznych można przypisać działalności człowieka. Tymczasem północne rejony tropiku i subtropiku (0-30°N), które znajdują się bezpośrednio na północ od równika, stają się coraz bardziej suche, a trzecią część spadku opadów atmosferycznych w tych rejonach naukowcy przypisują działalności człowieka. Na tej szerokości geograficznej położone są rejony obejmujące Meksyk, Amerykę Środkową i Afrykę Północną. Wreszcie, niemal cały wzrost opadów atmosferycznych zaobserwowany w południowych rejonach tropiku i subtropiku to skutek działania czynników antropogenicznych. Zdaniem badaczy, przyczyny części zmian poziomu opadów atmosferycznych można upatrywać w działaniu czynników naturalnych, takich jak wulkany, chociaż ich wpływ jest niewielki w porównaniu z konsekwencjami działalności człowieka. "Zaobserwowane zmiany - większe niż szacowano na podstawie symulacji z wykorzystaniem modeli - już mogły wywrzeć znaczny wpływ na ekosystemy, rolnictwo i zdrowie ludzi w rejonach, które są wrażliwe na zmiany poziomu opadów atmosferycznych, np. w rejonie Sahelu", ostrzegają naukowcy. Poprzednie badania nie były w stanie wykryć tych skutków, ponieważ przedmiotem analizy były globalne opady atmosferyczne traktowane jako całość, a wówczas tendencje nasilające wysuszenie niektórych regionów równoważy wzrost opadów w innych miejscach.

Kanada, Japonia, Zjednoczone Królestwo, Stany Zjednoczone