European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Międzynarodowi naukowcy wyruszają do japońskiej strefy trzęsień ziemi

Jeden z najbardziej niestabilnych rejonów trzęsień ziemi stał się teraz przedmiotem międzynarodowych badań. 21 września japoński statek badawczy Chikyu zaprojektowany specjalnie do wykonywania odwiertów wyruszył z portu Shingu. Zabierze on naukowców do rowu Nankai, na południowy zachód od wybrzeży Japonii. Jest to pierwszy z czterech etapów eksperymentu badającego strefę sejsmiczną w rowie Nankai - Nakai Trough Seismogenic Zone Experiment (NanTroSEIZE). Europejski udział w tym eksperymencie koordynuje Europejskie konsorcjum ds. badawczych wierceń oceanicznych (ECORD), finansowane ze środków unijnego szóstego programu ramowego (6PR). Podczas tego pierwszego etapu, który potrwa kilka miesięcy, naukowcy będą wykonywać odwierty i pobierać próbki z sześciu różnych miejsc położonych na całej długości rowu, co pozwoli scharakteryzować geologię tego regionu. W ten sposób zyska się informacje geotechniczne potrzebne do dalszych głębokich wierceń za pomocą kolumny rynnowej. Ekspedycja potrwa do 16 listopada. Kolejna rozpocznie się następnego dnia z nowymi badaczami na pokładzie. W czwartym i ostatnim etapie eksperymentu głęboko poniżej dna morskiego - 6000 metrów poniżej dna oceanu położonego na głębokości 2000 metrów - zostaną zainstalowane czujniki do monitorowania powstawania trzęsień ziemi w bliskiej odległości od strefy uskoków w tym obszarze. - Podstawowym celem ekspedycji NanTroSEIZE jest umieszczenie przyrządów do długoterminowego monitorowania wewnątrz uskoku tektonicznego w strefie trzęsień ziemi tak, żebyśmy mogli obserwować fizykę procesu powstawania uskoków - mówi Harold Tobin, geolog morski z Uniwersytetu Wisconsin-Madison, odpowiedzialny za ten etap wyprawy. - Będziemy mogli określić, czy faktycznie występują mierzalne sygnały zwiastujące trzęsienia ziemi, które można by wykorzystać w systemach wczesnego ostrzegania dla ludzi znajdujących się na lądzie. Ponadto naukowcy uczestniczący w programie IOPD mają nadzieję, że uda im się dokładniej poznać ruch wody i sposób, w jaki woda wpływa na strefy subdukcji - obszary, gdzie zderzają się płyty tektoniczne. Rów znajduje się na granicy ochockiej płyty tektonicznej i od milionów lat występują tam silne trzęsienia ziemi i fale tsunami. Tu miały swój początek dwa historyczne trzęsienia ziemi w 1944 r. i 1946 r., których siła wyniosła ponad 8 w skali Richtera. Masa Kinoshita, geofizyk morski z Japońskiego Centrum Naukowo-Technicznego Marynistyki (Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology - JAMSTEC) i jeden z kierowników naukowych tego eksperymentu podkreśla, że dla Japończyków trzęsienia ziemi i tsunami to poważne sprawy. - Wobec tego drążenie w ognisku trzęsienia ziemi, aby poznać jego mechanizm, jest logiczne i stosunkowo łatwe - mówi. Ekspedycje NanTroSEIZE organizowane są przez Program zintegrowanych wierceń oceanicznych (IODP). Ta inicjatywa dotycząca badań morskich jest finansowana wspólnie przez Japonię, Stany Zjednoczone, konsorcjum krajów europejskich, Chiny i Koreę Południową. Koordynacją strony europejskiej zajmuje się ECORD, skoordynowane działanie ERA-NET w ramach 6PR.