Wiadomości

Article available in the folowing languages:

Innowacyjny granulat dla ekologicznych rolników

Naukowcy z Niemiec i Węgier opracowali nowy granulat do odstraszania szkodników w sposób, który nie szkodzi środowisku i może pomóc w nawożeniu roślin. Granulat składa się z cyjanobakterii i pozostałości fermentacyjnych z zakładów biogazowych. Sektor rolnictwa ekologicznego może skorzystać na tym innowacyjnym produkcie, bowiem rolnicy ekologiczni tracą całe uprawy, kiedy szkodniki, takie jak śmietka kapuściana, złożą swoje jajeczka na świeżo zasadzonych warzywach. Zainteresowanie warzywami ekologicznymi cały czas rośnie, a większość osób twierdzi, że woli kupować i spożywać produkty, które nie były opryskiwane pestycydami ani nie są nasycone chemikaliami. Aczkolwiek rolnicy ekologiczni muszą stawiać czoła problemowi zabezpieczenia swoich roślin przed szkodnikami, a to prawie niemożliwe. Zatem kiedy na przykład śmietka kapuściana złoży swojej jajeczka na wiosnę i jesienią na świeżo zasadzonych warzywach zielonych, straty mogą pochłonąć całość plonów. Rolnicy twierdzą, że mogą wspomóc ochronę swoich roślin, wysiewając nasiona po okresie aktywności śmietki kapuścianej. W końcu jednak i dla nich nadeszły dobre wieści. Dzięki naukowcom z Instytutu Inżynierii Międzyfazowej i Biotechnologii im. Fraunhofera (IGB), we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Zachodnio-Węgierskiego w Mosonmagyaróvár, a także z kilku stowarzyszeń rolnictwa ekologicznego, ten innowacyjny granulat przyniesie korzyści wszystkim. "Granulat składa się głównie z pozostałości fermentacyjnych z produkcji biogazu, ale zawiera również 0,1% cyjanobakterii" - mówi dr Ulrike Schmid-Staiger, kierownik grupy z IGB. Flora glebowa powoduje rozkład cyjanobakterii, które wydzielają zapach odstraszający śmietkę kapuścianą po rozsypaniu granulatu wokół zasadzonych warzyw. Pozostałości fermentacyjne, bogate w substancje odżywcze, również nawożą rośliny. Do hodowli cyjanobakterii zespół wykorzystał płaski reaktor z podnośnikiem powietrznym, pierwotnie opracowany dla mikroalg. W hodowli bakterii naukowcy wykorzystali jedynie światło, dwutlenek węgla (CO2) i mineralne składniki odżywcze. Zadanie nie było proste, zwłaszcza że bakterie musiały zostać wymieszane, po czym podnieść się na powierzchnię. Do reaktora musiały wpływać zarówno powietrze, jak i CO2. Należy zauważyć, że cyjanobakterie są wyjątkowo wrażliwe. Ich struktura przypomina długi sznur pereł, który może ulec zniszczeniu po przyłożeniu zbyt dużej siły. Naukowcy regulowali przepływ powietrza, aby umożliwić mieszanie całej masy bez uszkodzenia bakterii. Następnie użyli przegrzanej pary do wysuszenia cyjanobakterii, które zostały później zmieszane z pozostałościami fermentacyjnymi i sprasowane do postaci granulatu. Zespół pozyskał pozostałości fermentacyjne z certyfikowanych gospodarstw ekologicznych, których płynny obornik rozkłada się na biogaz. W ciągu 2 tygodni wyprodukowali 300 litrów biogazu na kilogram suchej masy organicznej. Pozostałości, które nie nadają się do dalszej fermentacji, są osuszane. Granulat przeszedł testy otwartego pola w Hiszpanii i na Węgrzech. Naukowcy stwierdzili, że śmietka kapuściana nie zaatakowała rozwijającej się kapusty ani kalarepy.Więcej informacji: Instytut Inżynierii Międzyfazowej i Biotechnologii im. Fraunhofera (IGB): http://www.igb.fraunhofer.de/en.html Uniwersytet Zachodnio-Węgierski http://www.uniwest.hu/index.php/2362/?&L=4

Niemcy, Węgry