Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Królowa grzybiarek wytrzymalsza od większości mrówek

Królowa grzybiarek wytrzymalsza od większości mrówek
Królowa jest matką wszystkich mrówek, ale zdycha, kiedy nie jest już w stanie wypełniać swojego zadania. Dzieje się tak w przypadku większości gatunków mrówek, za wyjątkiem królowych rodzaju Acromyrmex, które potrafią zmienić swoje zachowanie i przetrwać. W toku nowych badań, których wyniki opublikowało czasopismo Current Biology, naukowcy z Danii i Niemiec wykazali, że królowe Acromyrmex (tj. grzybiarek) bronią swoich kolonii i opiekują się nimi.

Lot godowy jest najważniejszym okresem życia królowej, w którym łączy się ona w parę z samcem. Następnie traci skrzydła i zakłada własną kolonię. Królowe są niezbędnym elementem cyklu życia mrówek, ponieważ tylko one posiadają zdolności reprodukcyjne. Aby zapewnić sobie przetrwanie, pozostają w gniazdach. Wartę przy gniazdach pełnią mniejsze i bezpłodne robotnice oraz żołnierze.

Ostatnio naukowcy, pracujący pod kierunkiem niemieckiego Uniwersytetu we Freiburgu, odkryli w toku badań polowych w Panamie jeszcze coś. "W czasie prowadzenia badań w Panamie niepomiernie zaskoczyły nas królowe Acromyrmex broniące swojego gniazda" - stwierdza autor naczelny, dr Volker Nehring, ekolog behawioralny z uczelni we Freiburgu.

W przeszłości naukowcy byli przekonani, że królowe mrówek giną, kiedy stracą skrzydła przed lotem godowym i nie zostaną zapłodnione, a niektóre z nich są zjadane przez swoje siostry. Grzybiarki jednak żywią się grzybami występującymi w ich kolonii i to one zapewniają owadom nutrienty potrzebne do przetrwania.

"Przypuszczamy, że utraciły one zdolność trawienia mięsa i recyklingowania swoich królowych" - wyjaśnia dr Nehring. "Tak więc jest to przewaga ewolucyjna, by utrzymywać bezpłodne królowe przy życiu i wykorzystywać je w inny sposób w kolonii". Nie muszą być tak naprawdę karmione, gdyż wykorzystują swoje zapasy i trawią własne mięśnie skrzydeł, podobnie jak zapłodnione królowe - twierdzą naukowcy.

Po zakończeniu badań polowych, naukowcy odtworzyli swoje obserwacje w laboratorium. Powstrzymali królowe przed reprodukcją poprzez usunięcie im skrzydeł, skutecznie symulując to, co dzieje się w przyrodzie. Naukowcy zauważyli, że królowe pozbawione skrzydeł wykazywały znacznie wyższy poziom agresywności po wystawieniu na zapachy obcych kolonii. Odkryli, że w przeciwieństwie do swoich skrzydlatych sióstr, królowe te pomagały w opiece nad potomstwem matek i angażowały się w budowę gniazda.

"Wydaje się, że księżniczki wiedziały, że bez skrzydeł nigdy nie będą w stanie połączyć się w parę i założyć własnej kolonii" - stwierdza dr Nehring. "Zatem jedyna rzecz, jaka im pozostała, to pomagać swym siostrom, które nie doznały obrażeń i bronić gniazda przed najeźdźcami, takimi jak legendarne amazonki".

Wkład w badania wnieśli naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze, Dania.

Źródło: Current Biology; Uniwersytet we Freiburgu