European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-23

Testy nanomateriałów sposobem na budowanie zaufania konsumentów

Wytworzone nanomateriały (ENM) są coraz powszechniej wykorzystywane w różnych produktach handlowych. Ze względu na swoje unikatowe właściwości i zastosowania, ENM dają widoki na ogromne korzyści technologiczne i gospodarcze zarówno przemysłowi, jak i konsumentom. Jednak istnieją także obawy, że niektóre z tych właściwości mogą być szkodliwe dla człowieka. Wprawdzie testowanie pojedynczych zastosowań ENM jest możliwe, ale na dzień dzisiejszy jest kosztowne i czasochłonne, co stanowi przeszkodę na drodze do innowacji. Potrzebny jest skuteczny test odpowiednich właściwości, aby zyskać pewność, że użytkowanie ENM jest bezpieczne. Dofinansowany ze środków 7PR projekt NANOSOLUTIONS ma uporać się z tym problemem poprzez sklasyfikowanie potencjalnego poziomu bezpieczeństwa różnych ENM. Zespół projektowy, który rozpoczął prace spotkaniem inaugurującym w kwietniu 2013 r. w Helsinkach, poszukuje nowych metod oceny wad i zagrożeń związanych z kontaktem z przemysłowymi nanocząsteczkami. Długofalowym celem jest stworzenie zestawu biomarkerów toksyczności ENM, co ostatecznie pozwoli zespołowi na opracowanie „klasyfikatora bezpieczeństwa ENM”. Zespół NANOSOLUTIONS bada interakcje ENM z żywymi organizmami na poziomie molekularnym i komórkowym oraz na poziomie organizmu. Wiele ważnych funkcji żywych organizmów odbywa się w nanoskali - codziennie nasz organizm wykorzystuje naturalne nanomateriały, takie jak proteiny i inne molekuły, do kontrolowania wielu wewnętrznych systemów i procesów. ENM mogą potencjalnie wyrządzić szkody na poziomie komórkowym i tkankowym lub na poziomie organizmu poprzez wchodzenie w interakcje ze strukturami komórkowymi i doprowadzanie do upośledzenia kluczowych funkcji komórkowych. Te niepożądane skutki mogą następować poprzez indukowane przez ENM zmiany w ekspresji i translacji genów, ale mogą wiązać się również z transformacją epigenetyczną funkcji genetycznych. Opracowany w toku projektu NANOSOLUTIONS „klasyfikator bezpieczeństwa ENM” oprze się na charakterystyce materiałów ENM, opracowanej na podstawie wiedzy zdobytej na temat interakcji ENM z żywymi organizmami na poziomie molekularnym, komórkowym i na poziomie organizmu. Dzięki temu naukowcy będą w stanie przewidywać szkodliwe skutki, a nie tylko opisywać je po tym, jak wystąpią. Usprawnienie procesu testowania ENM przyniesie także znaczące korzyści komercyjne. Model klasyfikacji przyspieszy cykl innowacyjny i ułatwi opracowywanie komercyjnie wykonalnych produktów z zastosowaniem ENM. Ostatecznie, poprzez umożliwienie ekspertom skutecznego przeprowadzania oceny potencjalnie nieznanych zagrożeń, budowane będzie zaufanie konsumentów, przedsiębiorców i przedstawicieli organów regulacyjnych. Zespół NANOSOLUTIONS, w skład którego weszło 34 partnerów z 16 krajów, twierdzi że prowadzone prace zobrazują na skalę międzynarodową dążenie Europy do ustanowienia globalnych norm w zakresie przepisów bezpieczeństwa w nanotechnologii.Więcej informacji: NANOSOLUTIONS http://nanosolutionsfp7.com/ Karta informacji o projekcie:

Finlandia