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SEvere MAlaria treatment with Rectal artesunate and Artemisinin-based Combination Therapy [in remote settings]

Projektbeschreibung

Entwicklung nachhaltiger Strategien zur Behandlung schwerer Malaria mit rektalem Artesunat

Jedes Jahr sterben in Afrika fast 500 000 Kinder unter fünf Jahren an Malaria. Die WHO empfiehlt rektales Artesunat vor der Überweisung, gefolgt von injizierbarem Artesunat und einer Kombinationstherapie auf Artemisinin-Basis, da dieses Schema die Sterblichkeit um 96 % reduziert. Die klinische Wirksamkeit und die Auswirkungen auf die Bevölkerung sind aufgrund der unvollständigen Ergebnisdaten ungewiss. Daher ist der Einsatz von rektalem Artesunat nach wie vor begrenzt. Das EU-finanzierte Projekt SEMA ReACT ist eine beobachtende Implementierungsstudie in Sambia und der Demokratischen Republik Kongo. Angehörige der Gesundheitsberufe der Gemeinde werden Betroffene mit schwerer Malaria im Rahmen eines integrierten Fallmanagements in der Gemeinde identifizieren, diagnostizieren, behandeln und nachbeobachten. Das Projektteam wird die Auswirkungen auf Bevölkerungsebene bewerten. Außerdem wird es Behandlungsalgorithmen in abgelegenen Gebieten vergleichen und nachhaltige Strategien empfehlen.

Ziel

Annually, almost 500,000 children under 5 years die from malaria in Africa. Timely access to effective antimalarial therapies is life saving as treatment with pre-referral rectal artesunate (RAS), followed by injectable artesunate and 3 days treatment with ACTs leads to an observed 96% reduction in mortality. Though recommended by the WHO for years, RAS deployment is very limited.
The full treatment paradigm is not always feasible when access to primary healthcare facilities is limited due to lack of transport, non-availability of services, and cost. Rollout has recently been paused as outcomes data is incomplete in these contexts making the development of best practice recommendations challenging. Hence the relevance of the proposed study.
The proposed project is an observational, non-inferiority study in Zambia and DRC. Community Health Care Workers will identify/diagnose, treat and follow up patients with (severe) malaria as part of integrated community case management. We will compare the efficacy of a treatment regimen consisting of pre-referral RAS, then post-referral injectable artesunate, followed by three days of ACT versus a regimen consisting of RAS alone followed by three days of ACT in remote areas. We will compare recurrence rate between the two regimens at Day 28, the number of lives saved, the risk of generating drug resistance. We will assess and mitigate operational and institutional facilitators and barriers in all stakeholders (patients, caregivers, health care providers, regulators, malaria experts) and recommend sustainable policies for this remote context. This generated evidence will support policy development and implementation.
The proposed consortium brings together vital experience in the rollout and deployment of rectal artesunate, study design and execution, social science, data collection and management, stakeholder engagement and translation of research results into clinical practice.

Schlüsselbegriffe

Programm/Programme

Koordinator

UNIVERSITEIT ANTWERPEN
Netto-EU-Beitrag
€ 1 330 225,00
Adresse
PRINSSTRAAT 13
2000 Antwerpen
Belgien

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Region
Vlaams Gewest Prov. Antwerpen Arr. Antwerpen
Aktivitätstyp
Higher or Secondary Education Establishments
Links
Gesamtkosten
€ 1 330 225,00

Beteiligte (3)

Partner (1)