Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 12183
Źródło dofinansowania: FP6-LIFESCIHEALTH
Kraj: Austria

Technologia liposomowa pomoże w opracowaniu szczepionki przeciw HIV

Naukowcy pracują pod silną presją nad stworzenie bezpiecznej i skutecznej szczepionki, która mogłaby zatrzymać rozprzestrzenianie się wirusa HIV, zwłaszcza w krajach rozwijających się.
Technologia liposomowa pomoże w opracowaniu szczepionki przeciw HIV
Zadaniem projektu "Tworzenie nowej szczepionki przeciw HIV: wirosomy zawierające białka wirusa HIV" (HIV Virosomes) było stworzenie zapobiegawczej szczepionki przeciw wirusowi HIV, z zastosowaniem bezpośredniego podejścia w pracach od laboratorium do weryfikacji koncepcji u naczelnych, z wyjątkiem ludzi. Naukowcy zaproponowali testowe cząstki wirusopodobne (VLP), które zawierałyby główne białka HIV lub rekombinowane z natywną konformacją do liposomów.

Liposomy o z góry określonych właściwościach wytworzono zgodnie z wymaganiami, przy użyciu wcześniej ustalonej, masowej technologii liposomowej. Wynikowych wirosomów użyto jako profilaktycznej i terapeutycznej szczepionki przeciw zakażeniu wirusem HIV-1.

Naukowcom udało się ustabilizować skład i konformację natywnych i rekombinowanych białek otoczkowych wirusa HIV. Na podstawie badań nad immunizacją małych zwierząt członkowie projektu HIV Virosomes mogli także wybrać potencjalne szczepionki. Pomyślnie określili immunogenność, a także udało im się ustalić skuteczność w wypadku modelu rezusowego oraz ustanowili proces zgodny z dobrymi praktykami wytwarzania (GMP) na potrzeby produkcji materiału klinicznego.

W wynikach projektu tkwi potencjał wynikający z jego osiągnięć technologicznych i z podejścia zastosowanego w projektowaniu. Ważne jest też, że niski koszt produkcji szczepionki, jej stabilne cechy oraz możliwość podawania beziniekcyjnego sprawia, że stanowi ona idealne rozwiązanie, które mogłoby zaspokoić potrzeby krajów rozwijających się.