Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 505493
Źródło dofinansowania: FP6-INFRASTRUCTURES
Kraj: Francja

Promowanie kreatywności w fizyce i matematyce

Bywa, że poszukiwanie doskonałości w badaniach naukowych i swoboda w pełni kreatywnego tworzenia wzajemnie się wykluczają. Pragnąc zachęcić do realizacji obu celów, finansowany przez UE program umożliwił instytutowi światowej sławy ugoszczenie blisko 100 odwiedzających naukowców europejskich, osiągając przy tym imponujące rezultaty.
Promowanie kreatywności w fizyce i matematyce
Wśród społeczności naukowej, konieczność udzielenia odpowiedzi na konkretne pytania, będące tematami "na topie", w celu uzyskania finansowania, oraz spełnienie późniejszych wymogów polegających na okresowym dostarczaniu wyników na rzecz uzyskiwania dalszego wsparcia, potrafi zdławić prawdziwą naukową ciekawość.

Ponadto, podczas gdy współpraca i wymiana pomysłów nie są rzadkością, konkurencja często bywa zacięta. Z tych samych wymienionych wyżej powodów naukowcy mogą odczuwać presję do zachowania tajemnicy, tak aby jako pierwsi mogli opublikować nowatorskie pomysły i przełomowe informacje.

Skrajnie kontrastując z tym ogólnym trendem, we Francji powstał Institut des Hautes Études Scientifiques (IHES), którego celem jest stanie się europejskim odpowiednikiem Instytutu Badań Zaawansowanych (IAS) przy Uniwersytecie Princeton w Stanach Zjednoczonych. Ośrodek ten cieszy się długą historią promowania badań fundamentalnych poprzez rozległy program dla odwiedzających z całego świata.

Program ten umożliwia wymianę pomysłów, dzielenie się odkryciami i wzajemną inspirację. Naukowcy realizują swoje pomysły w sposób otwarty i oparty na wzajemnym wsparciu, nie odczuwając presji związanej z pozyskiwaniem finansowania ani wymogami dostarczania rezultatów w określonych ramach czasowych. Ostatecznie, często najbardziej ekscytujące odkrycia wynikają z niezaplanowanych zmian w kierunku badań, w miarę osiągania postępów.

Decydującym pomysłem kryjącym się za wspieranym przez UE projektem IHES EURO-Programme była możliwość promowania kreatywności w samodzielnej realizacji indywidualnych projektów europejskich badaczy w ich własnym czasie.

Finansowanie projektu pozwoliło niemal 100 europejskim naukowcom na skorzystanie z twórczej i stymulującej atmosfery IHES, umożliwiającej poszukiwanie odpowiedzi na fundamentalne teoretyczne pytania w dziedzinie matematyki i fizyki.

Różnorodność realizowanych projektów była nadzwyczajna, a wszyscy odwiedzający chwalili sobie czynny udział oraz wsparcie zatrudnionego na stałe personelu w zakresie wymiany pomysłów i otwartych dyskusjach.

Opublikowano wiele referatów, a naukowcy rozwinęli swoje kariery badawcze, korzystając z silnych stron inicjatywy. Jednocześnie, wzmocniono międzynarodową reputację Instytutu jako naukowego zespołu doradców promującego swobodną i otwartą realizację indywidualnych projektów, aby przyciągnąć jeszcze większą liczbę najlepszych naukowców.