Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 508090
Źródło dofinansowania: FP6-SME
Kraj: Izrael

Kontrola przy wykorzystaniu przędziorka w warunkach jałowych

Systemy biologiczne stanowią zrównoważoną, preferowaną metodę kontroli szkodników przy zapewnieniu właściwych warunków. W ramach projektu Euromite badano naturalnego wroga przędziorka w celu stworzenia narzędzi kontroli, które mogłyby się sprawdzić w gorących, suchych warunkach.
Kontrola przy wykorzystaniu przędziorka w warunkach jałowych
Przędziorek jest groźnym szkodnikiem, żerującym na roślinach jadalnych i ozdobnych. W warunkach wysokiej wilgotności i umiarkowanej temperatury, drapieżny Phytoseiulus persimilis gwarantuje odpowiednią kontrolę, jednak kiedy wilgotność się zmniejsza, a temperatura wzrasta, poziom kontroli spada.

Z uwagi na fakt, że uprawa wielu roślin, na których żeruje przędziorek odbywa się w warunkach niskiej wilgotności i wysokiej temperatury, projekt Euromite, finansowany ze środków UE, badał sposoby kontroli biologicznej alternatywnej dla przędziorka. Zespół wybrał gatunek Neoseiulus californicus, który pomimo że jest mniej żarłoczny niż Phytoseiulus potrzebuje wilgotności wynoszącej przynajmniej 60% i temperatury w zakresie 15-30°C.

Wybór najbardziej wydajnego szczepu dla jałowych warunków był zadaniem względnie łatwym, ponieważ to roztocze występuje w wielu regionach geograficznych i klimatycznych. Naukowcy poddali ocenie w ramach projektu szereg narzędzi diagnostycznych, pozwalających na zróżnicowanie cech morfologicznych i morfometrycznych roztoczy kandydatów. Założeniem było zachowanie wszystkich cech fizycznych określonych w badaniu.

Co ciekawe, partnerzy bakteryjni kojarzeni są z drapieżnym roztoczem, dlatego ocenie poddano skuteczność drobnoustrojów dla wybranych szczepów, jak również wpływ mikroorganizmów na gospodarza. Łącznie, prace prowadzono na trzech roślinach podatnych na działanie przędziorka chmielowca, popularnego szkodnika w przemyśle ogrodniczym w Europie. W oparciu o wyniki tych badań opracowano metody rentownej hodowli komercyjnej i transportu.

Euromite zakończył badania mechanizmów kontroli biologicznej i dokonał oceny potencjału rynkowego i korzyści ekonomicznych dla Europy. Powyższe badanie pomoże poprawić bezpieczeństwo i zdrowie upraw w Europie południowej, skąd pochodzi większość owoców i warzyw trafiających na rynki w całej Europie. Odkrycie zależności pomiędzy gospodarzem a szkodnikiem pomoże w uprawie roślin w warunkach szklarniowych także w innych rejonach Europy.