Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Efektywne wychwytywanie amoniaku ogranicza emisje i koszty

Amoniak, powszechny produkt uboczny procesów chemicznych, często uwalniany jest w tzw. gazach odlotowych. Finansowani ze środków UE naukowcy opracowali zaawansowaną technologię membranową do wysoce efektywnego wychwytywania amoniaku, prowadzącego do znacznej redukcji kosztów eksploatacji i emisji szkodliwych substancji.
Efektywne wychwytywanie amoniaku ogranicza emisje i koszty
Wytwarzanie amoniaku jest związane z wysokim poziomem emisji gazów cieplarnianych (GHG), a także utratą cennego amoniaku w gazach odlotowych (gazowe produkty uboczne) oraz soli amoniowych.

Zwiększenie efektywności pozyskiwania amoniaku z gazów odlotowych przy jednoczesnej redukcji emisji i kosztów było głównym tematem projektu "Technologia absorpcji gazu amoniakowego" (AGATE).

Naukowcy starali się przekształcić amoniak w produkt chemiczny zdatny do natychmiastowego ponownego wykorzystania w procesach produkcyjnych bądź sprzedaży jako substancję chemiczną wysokiej jakości przy jednoczesnym ograniczeniu do zera emisji gazów.

W celu realizacji założeń projektu naukowcy opracowali kompaktową technologię błony absorpcyjnej amoniaku gazowego (MGA) do wysoce efektywnego wychwytywania amoniaku przy różnych szybkościach przepływu gazu.

Naukowcy zaprojektowali pochłaniacz membranowy dla określonych właściwości gazów odlotowych oraz opracowali procedurę ponownego użycia soli amoniaku wytwarzanych w procesie MGA.

Stworzone membrany okazały się bardzo skuteczne w usuwaniu amoniaku przy kosztach znacznie niższych niż w przypadku konwencjonalnych pochłaniaczy. Ponadto badacze zidentyfikowali potencjał ograniczenia kosztów operacyjnych łącznie o 60% w niedalekiej przyszłości.

Zaawansowane kompaktowe technologie absorpcji gazu opracowane przez zespół projektu AGATE zapewniły większą skuteczność wychwytywania amoniaku przy niższych kosztach operacyjnych i braku poświęceń w zakresie bezpieczeństwa i niezawodności.

Komercjalizacja technologii MGA może przynieść korzyści różnym branżom, przyczyniając się jednocześnie do ochrony naszej planety przed szkodliwymi emisjami.