Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 508645
Źródło dofinansowania: FP6-INNOVATION
Kraj: Belgia

Hodowanie lepszego gatunkowo grzyba

Rosnące zapotrzebowanie na grzyby, czy to dla potrzeb kulinarnych, czy do zwalczania szkodników roślin uprawnych, nie może zostać zaspokojone bez usprawnienia procesów produkcji. Naukowcy finansowani przez UE dostarczyli rozwiązanie w postaci nowatorskiego procesu masowej sterylizacji.
Hodowanie lepszego gatunkowo grzyba
Niewielu z nas zastanawiało się nad pochodzeniem pieczarek. Większość wie, że należą do królestwa grzybów, ale poprzestajemy na delektowaniu się ich atrybutami kulinarnymi bez dalszego zagłębiania się w ich cykl życiowy.

W rzeczywistości grzyby jadalne wyrastają z mikroskopijnej, rozgałęzionej, nitkowatej grzybni, która z kolei powstaje z zarodnika. Rozmnażanie bezpłciowe między dwiema grzybniami prowadzi do powstania "owocu", takiego jak grzyb.

Grzybnia jest bogata w witaminy, minerały, enzymy i inne substancje, a jej komercyjna rola jako suplementu wzbogacającego żywność rośnie. Dodatkowo, wiele z enzymów występujących w grzybniach rozkłada węglowodany, czyniąc je interesującą opcją w bioremediacji wycieków ropy.

Podczas gdy produkty na bazie grzybni obejmują szeroką gamę różnych kategorii, grzyby mają największy udział w rynku europejskim. Surowce są podatne na zakażenia, które zagrażają stabilnej, pewnej i bezpiecznej produkcji.

W związku z tym europejscy badacze, chcąc odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie, postanowili znaleźć sposób na zapewnienie bezpieczeństwa żywności, a tym samym poprawienie wydajności i jakości produktu. Finansowany przez UE projekt "Opracowanie techniki energooszczędnej sterylizacji masowej na rzecz produkcji grzybni" (BULK Substrates) stworzył ku temu możliwości.

Naukowcy skupili się przede wszystkim na procesie sterylizacji na rzecz bezpiecznej, energooszczędnej i niskoenergetycznej produkcji masowej nieskażonej grzybni.

Konsorcjum opracowało prototypowy system fermentacji ciała stałego (SSF) rozmaitych organizmów. System BULK Substrates okazał się odpowiedni dla grzybni tzw. grzybów wyższych, takich jak grzyby jadalne, a także grzybów niższych, takich jak te wykorzystywane w biokontroli szkodników roślin uprawnych, a nawet niektórych bakterii.

Prawa własności intelektualnej do systemu opracowanego w ramach projektu BULK Substrates należą do małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) wchodzących w skład konsorcjum, które zgodziły się na wykorzystanie i komercjalizację technologii.

Europejscy producenci mają teraz narzędzia, które pozwolą im sprostać rosnącemu światowemu zapotrzebowaniu na produkty na bazie grzybni.