Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 515767
Źródło dofinansowania: FP6-NMP
Kraj: Włochy

Wiodąca rola Europy w produkcji nowych materiałów magnetycznych

Naukowcy finansowani ze środków UE położyli podwaliny pod europejską doskonałość we wschodzącej dziedzinie magnesów molekularnych. Na podwalinach tych wyrosła technologia bezpośrednio powiązana z nowoczesnym przechowywaniem danych i obliczaniami kwantowymi.
Wiodąca rola Europy w produkcji nowych materiałów magnetycznych
Magnesy molekularne to wschodząca klasa materiałów magnetycznych, która demonstruje wszystkie powszechnie znane zjawiska magnetyczne i wiele więcej. Transparentność, mała gęstość, izolacja elektryczna, a nawet fotowrażliwość (reakcja na światło decydująca o przydatności urządzeń magneto-optycznych) to tylko niektóre spośród ich nowych właściwości.

Uwzględniając nacisk branży elektronicznej na coraz mniejsze i lżejsze przyrządy o interesujących właściwościach, magnesy molekularne mogą służyć za miniaturowe urządzenia o wysokiej gęstości pamięci (do przechowywania danych).

Europejscy badacze zainicjowali projekt "Podejście molekularne do nanomagnesów i materiałów wielofunkcyjnych" (Magmanet), aby powołać europejską sieć doskonałości skupiającą się na właściwościach magnetycznych systemów molekularnych.

Badacze zrzeszyli ekspertów z wielu dziedzin, od fizyki teoretycznej i ciała stałego po chemię syntetyczną. Ich celem było opracowanie solidnej podstawy, z której Europa mogłaby wybić się na wiodącą pozycję w tym wschodzącym sektorze, w związku z czym powołano Europejski Instytut Magnetyzmu Molekularnego (EIMM).

Dodatkowo, stworzono wirtualne laboratorium umożliwiające międzynarodowy dostęp do światowej klasy zasobów i promowanie kształcenia i szkolenia w dziedzinie magnesów molekularnych.

Z naukowego punktu widzenia, projekt Magmanet wygenerował wiele godnych uznania rezultatów. Naukowcy wykazali, że grupy czterech atomów żelaza są w stanie zakotwiczyć aktywne molekuły do złotej powierzchni, w ramach bezpośredniego importu na urządzenia z możliwością odczytu i zapisu. Opracowali także system molekularny, którego indukowane magnesowanie zależało od jego wcześniejszej historii, co otwiera nowe możliwości w dziedzinie przechowywania danych. Wreszcie, elektryczna manipulacja grupy tlenków metalu zawierających jony ziem rzadkich pozwoliła na implementację kubitu (bitu kwantowego) w ramach obliczeń kwantowych.

W związku z tym projekt Magmanet z powodzeniem położył podwaliny pod europejską doskonałość we wschodzącej dziedzinie magnesów molekularnych. Multidyscyplinarny zespół naukowy wraz z EIMM i laboratorium wirtualnym wyprodukował szereg wyników o bezpośrednim znaczeniu dla urządzeń magnetycznych kolejnej generacji. Fascynujące przyszłe zastosowania obejmują technologię na rzecz informatyki, biomedycyny i systemów zabezpieczeń.