Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 511106
Źródło dofinansowania: FP6-SUSTDEV
Kraj: Francja

Badania w zakresie ekologii wyruszają w morze

Inicjatywa mająca na celu zjednoczenie organizacji związanych ze zdrową kondycją oceanów utorowała drogę dla potężnej sieci i wieloplacówkowego instytutu, by zająć się tym zagadnieniem.
Badania w zakresie ekologii wyruszają w morze
Jako że globalne ocieplenie i zanieczyszczenia w coraz większym stopniu zagrażają naszym morzom, UE testuje strategie mające złagodzić te zagrożenia i przywrócić delikatną równowagę ekologiczną oceanów.

Jedną z finansowanych przez UE inicjatyw w tym obszarze jest projekt "Europejska sieć doskonałości na rzecz analizy ekosystemów oceanicznych" (EUR-Oceans). Dzięki wsparciu europejskich organizacji badawczych, zespół projektu przyjął za cel stworzenie silnej sieci zainteresowanych stron poświęconej analizie ekosystemów morskich oraz działającej na rzecz walki ze zmianą klimatu.

Jednym z głównych działań w ramach sieci jest prowadzenie badań na otwartym morzu, z dala od brzegu czy dna oceanicznego, tj. w obrębie stref pelagicznych, którymi nie zajmowano się w równym stopniu, co bliżej położonymi ekosystemami. Sieć doskonałości zrzeszyła specjalistów zajmujących się ekosystemami pelagicznymi i zasobami morskimi, a także takimi dziedzinami, jak biogeochemia i środowisko.

W dalszej perspektywie, celem projektu było stworzenie instytutu pod patronatem EUR-Oceans zajmującego się badaniem zagrożonych ekosystemów oceanicznych, niezależnie od tego, czy źródła zagrożenia są naturalne czy sztuczne. Skupiono się na zbudowaniu i umocnieniu integracji wśród organizacji w celu stworzenia instytutu o strategicznych lokalizacjach.

Wieloplacówkowy instytut miał umożliwić wszystkim podmiotom opracowanie zaawansowanych modeli ekosystemów, a także wymianę wysokiej klasy sprzętu i innych zasobów. Inicjatywę wsparły inne zasłużone europejskie sieci doskonałości, takie jak MarBEF czy Marine Genomics Europe, by pomóc w powołaniu instytutu. Podjęto także partnerstwa między UE a Stanami Zjednoczonymi, aby umocnić tę wizję, zwłaszcza w obszarze symulacji wpływu oraz dynamiki sieci żywności ekosystemów pelagicznych.

Wyniki i zalecenia projektu na rzecz promowania sieci, które obejmowały działania w ośrodkach naukowych i akwariach, były rozpowszechniane poprzez warsztaty i etiudy filmowe, stronę internetową i inne działania. Projekt EUR-Oceans to ważny krok w zwiększaniu świadomości na temat trudnej sytuacji ekosystemów oceanicznych.