Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badan i Rozwoju - CORDIS

Project ID: 26723
Źródło dofinansowania: FP6-NMP
Kraj: Niemcy

Leki peptydowe w nanoskali

Precyzyjne podawanie docelowe leków proteinowych i peptydowych (P/P) ma zasadnicze znaczenie dla ich skuteczności i bezpieczeństwa farmakologicznego. Europejscy naukowcy zbadali potencjał zastosowania nanocząsteczek w zakresie dostarczania tego typu leków do miejsc docelowych.
Leki peptydowe w nanoskali
Leki białkowe lub peptydowe ewoluują w ostatnich latach w kierunku bardzo efektywnych środków farmaceutycznych atakujących zmienione chorobowo tkanki. Z powodu wysoce zróżnicowanej struktury i szerokiej aktywności biologicznej peptydów i białek, te leki P/P mogą przyjmować kształt hormonów, neuroprzekaźników, białek strukturalnych czy nawet modulatorów metabolicznych o znaczącej roli zarówno jako środki terapeutyczne, jak i biomarkery.

Finansowany przez UE projekt "Funkcje nanoskalowe na rzecz celowanej lekoterapii środkami biofarmaceutycznymi" (Nanobiopharmaceutics) skoncentrował się na produkowaniu, testowaniu i wdrażaniu licznych nanocząsteczkowych systemów nośnikowych dla leków P/P. Tak zwany "NanoToolbox", w połączeniu z peptydami, został przetestowany in vitro oraz in vivo pod kątem efektywności podawania doustnie lub donosowo, lub też przekraczania bariery krew-mózg (BBB).

Partnerzy opracowali systemy pomagające doprowadzić do docelowego dostarczenia leków P/P, po czym przetestowali ich toksyczność, immunogeniczość oraz właściwości degradacyjne. Dodatkowo, opracowali leki polimerowe P/P i zbadali interakcje, w jakie wchodzą z komórkami.

W ramach projektu Nanobiopharmaceutics z powodzeniem określono innowacyjne podejście multidyscyplinarne do projektowania i syntetyzowania funkcji molekularnych w nanoskali i mikroskali na rzecz docelowego dostarczania peptydów i protein terapeutycznych. Nowe systemy stanowią przełom w tej dziedzinie i oczekuje się, że znajdą wiele zastosowań klinicznych w leczeniu rozmaitych chorób.