European Commission logo print header

Ecological and evolutionary dynamics of juvenescent marine populations: a comparative study of the European hake in the Atlantic and the Mediterranean

Ochrona zasobów rybnych Europy

Nadmierna eksploatacja zasobów ryb morskich jest głównym powodem do obaw. Inicjatywa UE zbadała ten problem, analizując wpływ odłowu niedojrzałych ryb z populacji morszczuka zwyczajnego w obszarze Oceanu Atlantyckiego i Morza Śródziemnego.

Badania pokazały, że rybołówstwo może mieć wpływ na zmiany ewolucyjne w populacjach ryb morskich. Nie dość, że doprowadza ono do zmniejszania się wielkości populacji, zmienia też uwarunkowania genetyczne indywidualnych ryb i ma negatywny wpływ na zdolność populacji do odbudowy oraz na całość ekosystemu. Przez usuwanie największych jednostek, pozostała populacja składa się głównie z młodych ryb, które nadal są celem połowów. Jednak skutki dla ewolucji oraz wpływ usuwania młodych i niedojrzałych ryb na morski ekosystem nie są jeszcze w pełni jasne. W myśl europejskiej polityki dotyczącej rybołówstwa, szczegółowe zrozumienie procesów ekologicznych jest kluczowe dla pomyślnego zarządzania poławianymi gatunkami w wodach europejskich. Dlatego finansowany przez UE projekt EVOLHAKE badał ekologiczne, demograficzne i ewolucyjne reakcje na poławianie ryb i ich wpływ na populacje ryb morskich. Badania skupiły się na morszczuku zwyczajnym (Merluccius merluccius), wyjątkowym, nadmiernie eksploatowanym gatunku zamieszkującym zarówno Północny Atlantyk, jak i Morze Śródziemne. Zasoby M. merluccius przebadano przy wykorzystaniu kombinacji modelowania, narzędzi statystycznych i informacji genetycznych, biorąc pod uwagę różnice we wzorcach działań i scenariuszach środowiskowych obu łowisk. W projekcie EVOLHAKE połączono informacje z trzech różnych dziedzin: ewolucji, dynamiki populacji i genetyki. Wyniki w jasny sposób pokazały, w jakim stopniu połowy ryb, zmiany klimatu oraz czynniki ekologiczne i ewolucyjne mogą wzajemnie na siebie oddziaływać na różne sposoby w odniesieniu do kilku populacji tego samego gatunku. Projekt przyczynia się do zwiększenia doskonałości i konkurencyjności Europy w obszarze ekologii rybołówstwa i pomaga w ochronie zasobów ryb dzięki bardziej skutecznemu zarządzaniu.