European Commission logo print header

Cell fusion as regenerative tool for stroke treatment

Komórki macierzyste pomagają w rekonwalescencji po udarze mózgu

Udar niedokrwienny mózgu jest drugą najczęstszą przyczyną zgonów na świecie. Transfuzja komórek macierzystych szpiku kostnego po udarze może przyczynić się do przywrócenia prawidłowej czynności mózgu.

Niedawne badania na modelach udaru u zwierząt wykazały znaczące korzyści z wprowadzenia komórek macierzystych szpiku kostnego na regenerację mózgu. Możliwym mechanizmem regeneracji jest fuzja komórek macierzystych szpiku kostnego z komórkami w uszkodzonych obszarach mózgu. Jednakże potencjał leczniczy komórek jest ograniczony przez niską częstość występowania fuzji komórkowych, zwłaszcza w mózgu. Finansowany przez UE projektu "Cell fusion as regenerative tool for stroke treatment" (STROKECELLFUSION) miał na celu zidentyfikować czynniki zwiększające częstość zachodzenia fuzji komórkowych i zwiększyć skuteczność terapii komórkowej zaburzeń neurologicznych. Naukowcy skoncentrowali się na zidentyfikowaniu nowych czynników sprzyjających fuzji komórkowej i opracowaniu systemu nanonośników do ich ciągłego, kontrolowanego dostarczania. Wybrano nanocząsteczki poli(kwasu mlekowego) (PLA), będące nietoksycznym systemem dostarczania. Badania nad nanocząsteczkami PLA z użyciem znaczników fluorescencyjnych wykazały, że ulegają one równomiernej dystrybucji w organizmie. Korzystając z systemu in vitro do wykrywania fuzji komórek macierzystych szpiku kostnego z neuronami stwierdzono, że czynnikiem potencjalnie sprzyjającym występowaniu fuzji komórkowej jest czynnik różnicowania komórek interleukina-4 (IL-4). Obserwowano in vivo stymulację fuzji komórek przez IL-4 u myszy, którym wszczepiono komórki macierzyste szpiku kostnego. Stany patologiczne, takie jak udar, mogą sprzyjać działaniu IL-4 stymulującemu fuzję komórek z racji unikalności środowiska komórek w miejscu uszkodzenia. W projekcie STROKECELLFUSION opracowano nowatorski system dostarczania czynników wspomagających przeszczep komórek macierzystych szpiku kostnego. System może znaleźć zastosowanie również przy innych chorobach zwyrodnieniowych układu nerwowego, w których dochodzi do uszkodzenia bariery krew-mózg i które wymagają podawania leków o kontrolowanym profilu farmakokinetycznym.