polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

Development of environmental modules for evaluation of toxicity of pesticide residues in agriculture

Model pozwala prognozować toksyczność pestycydów dla pszczół miodnych

Naukowcy opracowali zaawansowany model komputerowy do prognozowania ostrej toksyczności kontaktowej u europejskich pszczół miodnych (Apis mellifera). Model umożliwia ograniczenie eksperymentów na zwierzętach, ułatwiając badania nad nowymi recepturami pestycydów.

Modele ilościowej zależności między strukturą a aktywnością (QSAR) odgrywają ważną rolę w minimalizacji liczby zwierząt używanych w badaniach toksyczności. Ich stosowanie podlega nowej regulacji Komisji Europejskiej w zakresie środków chemicznych i ich bezpiecznego stosowania: systemowi rejestracji, oceny i zatwierdzania substancji chemicznych (REACH). Badacze uczestniczący w projekcie DEMETRA opracowali kombinowany model QSAR do prognozowania ostrej toksyczności kontaktowej u pszczół miodnych. Powstał on z połączenia dwóch osobnych modeli QSAR: opartego na metodzie najmniejszych kwadratów częściowych oraz na sztucznej sieci neuronowej. Ten hybrydowy model zaimplementowano w formie apletu w języku Java, który może działać autonomicznie lub zdalnie na serwerze webowym. Należy jedynie podać opis właściwości molekularnych nowo badanego pestycydu. Kombinowany model QSAR opracowany przez konsorcjum DEMETRA odpowiada dążeniom UE do stosowania takich modeli jako realnego rozwiązania alternatywnego do testów na zwierzętach. Celem projektu było opracowanie narzędzia, które mogłoby służyć do oceny zagrożeń zgodnie z dyrektywą UE 91/414. Model jest przeznaczony dla organów nadzorujących, organizacji pozarządowych (NGO), uczelni wyższych i placówek badawczych. Korzyści mogą odnieść również firmy działające w branży produktów ochrony roślin. Stosowanie kombinowanego modelu QSAR może zmniejszyć liczbę organizmów poddawanych działaniu nowo testowanych związków. Ponadto umożliwia przebadanie dużo większej liczby związków. Stanowi tańszy i szybszy środek oceny toksyczności nowych związków niż eksperymenty na żywych zwierzętach. Oznacza to, że można łatwiej ocenić zagrożenia środowiska ze strony nowych pestycydów i innych środków chemicznych, co usprawni badania nad nowymi pestycydami.