polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

Sustainable control of lepidopterous pests in olive groves - integration of egg parasitoids and pheromones.

Spójne działania w walce ze szkodnikami lasków oliwnych

W trakcie projektu TRIPHELIO mającego na celu opracowanie metod bardziej inteligentnego stosowania środków owadobójczych uzyskano nowe informacje, która mogą okazać się cenne dla południowoeuropejskich i północnoafrykańskich hodowców oliwek.

Rejon basenu Morza Śródziemnego jest znany z produkcji oliwek oraz oliwy. Niestety drzewa oliwne są podatne na wpływ kilku gatunków owadów łuskoskrzydłych. W ramach tradycyjnego podejścia w celu ochrony zbiorów stosowano środki owadobójcze. Jednak związki chemiczne powodują zanieczyszczenie środowiska oraz często są przyczyną wymierania wrogów naturalnych szkodników. Projekt TRIPHELIO, który został sfinansowany ze środków programu INCO 2, opierał się na współpracy instytutów badawczych z krajów basenu Morza Śródziemnego w celu opracowania nowych rozwiązań walki z owadami łuskoskrzydłymi. Naukowcy z egipskiego Naukowego Instytutu Ochrony Roślin (ang. Plant Protection Research Institute, PPRI) dokonali oceny wpływu często stosowanych środków owadobójczych na parazytoida jaj o nazwie T. cacoeciae Marchal. Parazytoidy jaj stanowią skuteczną metodę zwalczania biologicznego jaj owadów łuskoskrzydłych, które wówczas pełnią rolę żywicieli. Po zakończeniu testów w naturalnych warunkach Międzynarodowa Organizacja Zwalczania Biologicznej (ang. International Organisation for Biological Control, IOBC) zajęła się opracowywaniem stosownych wytycznych. Badacze z instytutu PPRI odkryli, że najbardziej toksycznym środkiem owadobójczym była deltametryna, a malation miał najmniej toksyczne działanie na owady z grupy T. cacoeciae. Stwierdzono też, że oleje mineralne stanowią możliwą alternatywę, dzięki ich stosunkowo krótkiemu czasowi rozkładu w środowisku naturalnym. Dzięki doświadczeniu zdobytemu w ramach projektu, zespół z instytutu PPRI może służyć wiedzą w zakresie problemów w branży oliwnej, dotyczących stosowania pestycydów w ramach zintegrowanego zarządzania szkodnikami.