European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Wielka Brytania organizuje krajową sieć współpracy w dziedzinie badań nad komórkami macierzystymi

Wielka Brytania stworzyła nową sieć współpracy, mającą na celu koordynowanie i wspieranie krajowych prac badawczych nad komórkami macierzystymi. Koordynując prace różnych dyscyplin zajmujących się badaniami nad komórkami macierzystymi, nowo utworzona Brytyjska Sieć Krajowej Współpracy w Zakresie Komórek Macierzystych (UK National Stem Cell Network - UKNSCN) ma na celu wspomaganie badań podstawowych i przyspieszenie tempa, w jakim wyniki badań mogą być przekładane na konkretne metody leczenia takich schorzeń, jak choroba Alzheimera, Parkinsona czy cukrzyca. Organizacja ma także nadzieję stać się brytyjskim głosem w sprawach badań nad komórkami macierzystymi, jak również głównym miejscem kontaktu dla zagranicznych naukowców zainteresowanych współpracą z brytyjskimi badaczami w tej dziedzinie. Sieć została utworzona w odpowiedzi na oświadczenie rządowe wzywające do utworzenia organizacji jednoczącej różne szczegółowe dziedziny działalności naukowej w zakresie komórek macierzystych. Ma być finansowana ze środków czterech brytyjskich rad ds. badań zajmujących się tą dziedziną, a jej zadaniem będzie połączenie obecnie istniejących sieci regionalnych ośrodków badań nad komórkami macierzystymi. - Mimo, że Wielka Brytania znajduje się w światowej czołówce krajów w dziedzinie badań nad komórkami macierzystymi, w miarę zbliżania się do rzeczywistych zastosowań terapeutycznych pomagających pacjentom, musimy zapewnić naszym naukowcom połączone, skoordynowane działanie - powiedział Lord Naren Patel of Dunkeld, pierwszy przewodniczący Komitetu Sterującego UKNSCN. Dodał również, że "sieć będzie współpracować z naukowcami, służbą zdrowia oraz przemysłem, ułatwiając w ten sposób przełożenie najlepszych wyników badań laboratoryjnych na zastosowania terapeutyczne dla pacjentów brytyjskich szpitali". Z kolei brytyjski minister nauki Malcolm Wicks powiedział w swoim wystąpieniu podczas spotkania inauguracyjnego w Londynie: "Badania nad komórkami macierzystymi są obszarem o dużym potencjale, jeśli chodzi o możliwość opracowania metod leczenia znacznej części upośledzających chorób, które nękają tak wiele rodzin. UKNSCN oferuje expertom ogromną szansę współdziałania, wymiany wiedzy i technologii poprzez całą społeczność badawczą".