European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Problem zanieczyszczeń z kąpieli odkażających rozwiązany

Naukowcy z University College w Dublinie odkryli bakterie, które potrafią rozkładać trujące dla ryb i pszczół substancje zawarte w kąpielach odkażających dla owiec. Odkrycie to może przyczynić się do olbrzymiej poprawy w zakresie utylizacji ścieków z kąpieli odkażających, co korzystnie wpłynie na jakość wód powierzchniowych w pobliżu ferm owiec. Kąpiele odkażające stosowane są w celu ochrony owiec przed grzybami i pasożytami, m.in. roztoczami, muchami plujkami oraz wszami. Kąpiele zwalczające takie pasożyty skóry pozwalają zapobiec cierpieniu i chorobom owiec. Powszechnie stosowane specyfiki mają postać proszku, a wytwarzane są z pyretryn, syntetycznych związków pozyskiwanych pierwotnie z kwiatów wschodnioafrykańskiego gatunku chryzantemy. Pyretryny są silnie trujące dla owadów, a szczególnie silnie trujące dla ryb. Zastosowane łącznie z butoksydem piperynolu powodują paraliż i śmierć owadów, zarówno szkodników, jak i pożytecznych pszczół czy ważek, co z kolei prowadzi do problemów z zapylaniem roślin. Według koordynatora badania, dr Mairin Cannon, nawet bardzo mała dawka pyretryny może "wybić wszystkie ryby w całej rzece". Zagrożenia wynikające ze stosowania pyretryn podobne są do zagrożeń powodowanych przez wiele substancji skażających wody gruntowe - wchłonięte przez niewielkie organizmy mogą docierać na kolejne ogniwa łańcucha pokarmowego, zwiększając po drodze swój potencjał toksyczny. Popularność swą pyretryny zawdzięczają skutecznej walce ze szkodnikami i szybkiemu rozkładowi, który następuje w ciągu jednego-dwóch dni po wystawieniu na działanie powietrza i światła słonecznego. Są one tym samym stosunkowo nieszkodliwe dla człowieka, innych ssaków oraz ptaków, przez co wchodzą w skład wielu różnych wyrobów chemii gospodarczej i produktów ogrodniczych (repelenty na komary, szampony przeciw wszom, proszki na mrówki, środki owadobójcze w aerozolu itp.). Wiele wskazuje jednak na to, że narażenie na oddziaływanie pyretryn zwiększa ryzyko nowotworów u człowieka, zwłaszcza w warunkach długotrwałego kontaktu z powierzchniami, na które nałożono zawierający te związki środek oraz owadobójczymi "mgłami". Owce przechodzą kąpiel odkażającą zwykle dwa razy w ciągu roku, a po jej zakończeniu, zanim zostaną przewiezione na pastwiska, stoją w miejscu ociekając przez ok. 10 minut. W przypadku dużego deszczu użyty środek odkażający może zostać spłukany do cieków wodnych. Czasem owce przeprowadzane są przez strumienie, a w takim przypadku środek odkażający może przedostać się do wody nawet jeżeli hodowca przestrzega zasad dobrej praktyki. Znajdujące się w wodzie gruntowej pyretryny nie są już wystawione na działanie powietrza i światła słonecznego, przez co nie dochodzi do ich rozkładu. Od pewnego czasu poszukiwano bezpiecznego i łatwego w zastosowaniu rozwiązania tego problemu. Niedawne odkrycie ma zatem duże znaczenie z punktu widzenia rolnictwa i jakości wód gruntowych. Naukowcy zidentyfikowali osiem różnych bakterii występujących w glebie zanieczyszczonej kąpielami odkażającymi. W większym stężeniu potrafią one rozkładać pyretroidy. W ramach badania analizowano 30 różnych bakterii pobranych z zanieczyszczonej środkami odkażającymi dla owiec gleby oraz kadzi kąpielowych, w celu sprawdzenia, czy mogą one rozkładać pyretroidy przed rozcieńczeniem substancji odkażającej. Jedna z bakterii rozłożyła 75% tego środka chemicznego, co, zdaniem dr Cannon, jest bezprecedensowe. Bakterie takie można wprowadzać do kadzi kąpielowych przed odprowadzeniem zużytego roztworu do ścieków, tym samym znacznie redukując potencjał skażający wody pokąpielowej. Dr Cannon uważa, że "W ten sposób można zapobiec kaskadzie szkodliwych skutków dla ryb, pszczół, wodnych bezkręgowców, a ostatecznie - człowieka". Badanie przedstawiono na jesiennym zebraniu Society for General Microbiology, które odbyło się na Trinity College w Dublinie.

Irlandia